Vänsterpartiet vill kommunalisera Göteborgs hamn
Privatiseringen av Göteborgs hamn har lett till fallande produktivitet, tappade marknadsandelar och arbetsmarknadskonflikter. Nu vill Vänsterpartiet återkommunalisera hamnen för att få bukt med problemen.
Verksamheterna i hamnen privatiserades 2009. 2012 tog danska APMT över driften av containerterminalen i Göteborgs hamn. Sedan privatiseringen har utvecklingen varit negativ med kraftigt minskade volymer och tappade marknadsandelar.
– Detta har fått mycket stora konsekvenser för industrin. Många arbetstillfällen är beroende av en fungerande hamn, säger Daniel Bernmar (V) oppositionskommunalråd.
APMT har också en pågående arbetsmarknadskonflikt med hamnarbetarförbundet som organiserar en majoritet av hamnarbetarna.
– Konflikten i hamnen används nu som en bricka i ett större spel och sätter hela den svenska arbetsmarknaden i gungning, säger Bernmar.
Mot bakgrund av arbetsmarknadskonflikten har regeringen tagit fram ett förslag om att begränsa strejkrätten. Förslaget innebär bland annat att en fackförening inte ska få vidta stridsåtgärder om arbetsgivaren har ett kollektivavtal med en annan fackförening.
– De använder hamnkonflikten som argument för att försämra strejkrätten i alla branscher. Men konflikten startade först 2016, den kan alltså inte användas som förklaring till att verksamheten i hamnen gått så dåligt, säger Bernmar.
Vänsterpartiet kommer i en motion till kommunfullmäktige att föreslå en annan lösning på situationen: att kommunen återtar ansvaret för hamnverksamheten.
– APMT kör verksamheten i botten. Därför måste kommunen nu ta ett större ansvar för göteborgarnas skattepengar, för bra arbetsvillkor för hamnarbetarna och för att säkra industrins förutsättningar, säger han.
Presskontakter:
Alice Vernersson (pressekreterare för Vänsterpartiet) [email protected], 0704300277.