Göteborgs stad måste öka insatserna för människor på flykt

De senaste veckorna har vi plötsligt funnit oss mitt i den katastrof som följer av att människor tvingas fly från krig och förföljelse. De människor som tagit sig i skrangliga båtar över Medelhavet, utsatts för polisbrutalitet i Ungern och stoppats vid Kroatiens gränser, har nu anlänt till Göteborgs centralstation.

En våg av ideella krafter och solidaritet har rest sig för att möta de som har tagit sig hit. I vårt parti och i många andra organisationer har aktivister slitit dag och natt med att ta emot och hjälpa flyktingar, med allt från en sovplats till nya kläder. Men de ideella krafterna är inte oändliga och det gör att situationen i längden är ohållbar.

För trots att kommunen nu stöttar upp arbetet på centralstationen så har myndigheterna inte svarat upp mot situationens allvar.  Idag finns ingen hjälp för de flyktingar som är på genomresa genom Sverige. Om det inte vore för det ideella engagemanget skulle vi tvingas se samma scener som på tågstationerna i Ungern, med hundratals flyktingar som övernattar på asfalten, utspelas här. Vi kräver därför att myndigheter och kommuner agerar nu!

Vänsterpartiet Göteborg vill att vår stad får laglig rätt att ta sitt mänskliga och solidariska ansvar genom att bistå med lokaler för akut övernattning, med tillgång till tolkar och förnödenheter för flyktingar på genomresa i Sverige. Vi vill att Migrationsverket och polisen låter flyktingar övernatta utan krav på registrering samt att Göteborgs stad upprättar en informationscentral vid Göteborgs central. Socialarbetare från staden har funnits på plats vid Stena terminalen och Centralstationen, men behovet av en tydligare och synligare samlingspunkt är klart. Även regeringen måste ta ett ansvar för att klarlägga ansvarsfördelningen och hur insatser kan samordnas för flyktingar på genomresa.

Men vi måste också ändra den politik som tvingar flyktingar till mycket farliga resor och med risk för sitt eget liv.
Vi kräver därför också att:

• lagliga vägar upprättas för att söka asyl,
  • transportöransvaret avskaffas,
  • Dublinförordningen hävs och
  • humanitära visum till Sverige utfärdas.

Vänsterpartiet Göteborg