• Kampanj på Hisi...

Kampanj på Hisingen: Vi sviker inte

Vänsterpartiets partiföreningar på Hisingen driver en kampanj mot marknadshyror och nedskärningar och för en bättre kollektivtrafik i Göteborg. Här kan du läsa mer om vad vi vill förändra.

Innehåll på sidan:
Har du råd med marknadshyra?
Får du plats på bussen?
Har Göteborg råd med 2,4 miljarder i överskott?

Tecknad bild. C, L, M och KD drar S mot höger. V står stadigt till vänster.

Har du råd med marknadshyra?

Efter valet 2018 hamnade Socialdemokraterna i en svår situation. Det rödgröna blocket var inte längre tillräckligt stort för att kunna garantera att Socialdemokraterna fick fortsätta styra landet. Lösningen på problemet var att de förhandlade med Centerpartiet och Liberalerna vilket ledde fram till Januariavtalet. Detta avtal visar hur långt Socialdemokraterna är villiga att gå för att behålla makten. För att få stöd av C och L gick S med på att ta stora steg mot införandet av marknadshyror. En av de mest grundläggande bitarna i vårt svenska välfärdsbygge är därmed under attack.

Varför är marknadshyror dåligt för dig? Idag går vi ihop och förhandlar våra hyror genom Hyresgästföreningen, precis som vi förhandlar löner tillsammans genom facket. Men med marknadshyror ändras systemet så att den som är beredd att betala mest i hyra sätter nivån för alla andra. Det kommer bara att gynna fastighetsägarna. Eftersom att vi har en mycket stor bostadsbrist kan hyresvärdarna höja priset på hyran och ändå vara garanterade att någon kommer hyra lägenheten. Hyresgästföreningen räknar med höjningar på uppemot 5000 kronor i månaden för större lägenheter i storstäder, vilket skulle slå hårt mot redan pressade barnfamiljer. Dessutom skulle segregationen öka eftersom att färre personer har råd att bo kvar i städer och förorter.

Marknadshyror är ett exempel på den nyliberala kaosprivatisiering och avreglering som Centerpartiet kämpar för. Att de tog chansen att pressa en svag socialdemokrati för att få igenom sin politik är ingen förvånad över. Däremot är det en stor skam att ett parti med rötterna i arbetarrörelsen och med starka band till Hyresgästföreningen ens kan överväga att acceptera de här villkoren. Socialdemokraterna har sålt ut Sveriges hyresgäster för att få behålla makten ett litet tag till, trots att konsekvenserna av marknadshyror kommer kännas i generationer.

Vänsterpartiet avvisar marknadshyror. Vi har en mängd förslag som på allvar löser bostadsbristen utan att chockhöja din hyra.

Läs mer om Vänsterpartiets bostadspolitik.
Läs om vad Hyresgästföreningen säger om marknadshyror.

Buss 18 tillsammans med loggor för L, KD, C, M och MP (partierna som styr regionen)

Får du plats på bussen?

Visst känns det lite svårt att följa riktlinjerna om social distans när man kliver på bussen idag på väg till och från jobbet? Priset för ett månadskort har ökat rejält på bara ett par år men samtidigt blir trängseln värre och turer dras in. Det blågröna styret i regionen som ansvarar för kollektivtrafiken och högerstyret i kommunen har gång på gång visat att de inte prioriterar göteborgarnas kollektivtrafik. Den nya zonindelningen där Göteborg bakats ihop tillsammans med Mölndal och Partille har lett till en prisökning där göteborgare som bor och arbetar i staden får ett dyrare månadskort. Tidigare har Göteborgs kommun kompenserat genom att subventionera månadskort för göteborgarna, men högerstyret valde att sluta med det. Som följd höjdes priset med 135 kr i månaden.

En eftersatt infrastruktur inne i stadskärnan har lett till totalt trafikkaos i området kring Brunnsparken och Centralstationen. När majoriteten av alla stombussar och spårvagnar ska trängas på samma plats uppstår köer. Västtrafik har “löst” detta genom att i december 2020 dra ner på avgångar i högtrafik, precis när trängseln för resenärerna är som värst! De har inte lagt in några nya busslinjer för att underlätta för de boende på Hisingen som arbetar på ön, vilket leder till ökad trängsel även för de som inte ska över till fastlandet.

Om vi ska kunna möta klimatutmaningarna är en fungerande kollektivtrafik extremt viktig. Det är därför ofattbart att det blågröna regionstyret kan stå bakom beslut som att förkorta linje 18, något som leder till att hela bostadsområdet Backatorp blir av med sin fungerande kollektivtrafik. Det innebäratt de saknar direktbuss till sitt närmsta torg, vårdcentral och fritidsaktiviteter. Vem vet vilket område det är som står näst på tur nästa gång det är dags att spara in på bussarna.

Borgarna i regionen har dessutom valt att spara pengar i pandemin. Nu ska det inte längre satsas på mer och bättre kollektivtrafik. Istället har de justerat målen för kollektivtrafiken till att bara gå tillbaka till samma nivå som innan corona. De gömmer sig bakom argumentet att folk kommer fortsätta att jobba hemifrån men glömmer då helt bort den stora mängden göteborgare som inte kan jobba hemifrån. Dessutom växer staden, vilket gör att behovet av bra kollektivtrafik bara kommer öka.

Vänsterpartiet vill satsa på utökad kollektivtrafik. Med fler linjer och turer får vi en mer sammanhängande stad och gör en stor insats för klimatet!

Läs mer om vår politik för kollektivtrafik.
Läs om hur Backatorp förlorar sin kollektivtrafik.
Läs om hur det blågröna regionstyret försvarar chockhöjning av månadskorten.

Samlade rubriker från Göteborgs-Posten. Ekonomiskt överskott på 2,4 miljarder samtidigt som verksamheter tvingas till stora nedskärningar.

Har Göteborg råd med 2,4 miljarder i överskott?

Få Göteborgare har nog undgått det borgerliga haveriet som pågått sedan valet 2018. Det har varit skolplaceringskaos, extrema nedskärningar inom socialtjänsten, nedskärningar i
skola, äldreomsorg och färdtjänst, bantning av fritidsverksamhet för ungdomar i tonåren och en ständig bostadsbrist. När man hör om alla nedskärningar är det lätt att dra slutsatsen att Göteborg är en kommun med mycket ansträngd ekonomi, varför skulle det borgerliga styret
annars dra ner på så många viktiga verksamheter? Men sanningen är faktiskt något helt annat.

2020 var trots pandemin ett mycket bra år för Göteborg rent ekonomiskt. Alliansstyret avslutade året med ett överskott på 2,4 miljarder kronor, mycket tack vare oanvända statsbidrag. Pengar finns alltså, men ändå har vi dessa ständiga nedskärningar. Vänsterpartiet anser att 2,4 miljarder kronor gör mer nytta i välfärdens verksamhet än på ett sparkonto. Vi har konsekvent tagit fighten mot nedskärningar inom socialtjänsten, värnat om äldreomsorgen och stoppade skolplaceringskaoset.

Vår ihärdiga kamp för att välfärden ska få de resurser som behövs ger resultat. Så sent som den 12/3 kom beskedet från Alliansen och Socialdemokraterna att de nu ska tillföra medel till socialnämnder och funktionsstödsnämnden så att de slipper skära ner på sin verksamhet – helt i enlighet med den rödgrönrosa budgeten.

Vänsterpartiet vill ha ett Göteborg som fungerar för alla Göteborgare. Ungdomar ska ha en meningsfull fritid oavsett om de bor i Hovås eller i Backa, på Norra Älvstranden eller i
Biskopsgården. De som arbetar inom skola, socialtjänst, vård och omsorg är värda bättre arbetsvillkor och alla ska kunna bo och leva i staden. Tillsammans kan vi pressa det borgerliga styret så att välfärden får de resurser som behövs!

Göteborg går med rekordöverskott 2020.

Högerstyret och S genomför den rödgrönrosa budgeten.

Vänsterpartiet stoppar skolplaceringskaoset.

Socialsekreterare på Hisingen larmar om borgerliga nedskärningar.

Högerstyret skär ner med sex miljoner i socialtjänsten på Norra Hisingen.

Rödgrönrosa Norra Hisingen tar strid för kommunens anställda.

Exempel 1 och exempel 2 där Vänsterpartiet kämpar för alla ungdomars rätt till en meningsfull fritid.