• 8 mars 2022 – v...
Värdigt och tryggt på våra villkor

8 mars 2022 – värdigt och tryggt på våra villkor

På årets 8 mars går våra tankar i första hand till de kvinnor och barn som flyr krigets kaos i Ukraina. Till de gravida kvinnor som kanske tvingas föda barn i ett skyddsrum eller på ett tåg.
Värdigt och tryggt på våra villkor! Så ser parollen ut på internationella kvinnodagen den 8 mars, då temat är krisen i förlossningsvården och vad vi ska göra åt den. Länk till vår fredsprotest mot Putins krig i helgen!

Värdigt och tryggt på våra villkor!

Vårt tema på den internationella kvinnodagen är förlossningsvården och den kris den befinner sig i.
Sveriges barnmorskor gjorde ännu ett uppror i vintras och sa ifrån mot oacceptabla arbetsvillkor. Det var massuppsägningar,  i Göteborg och på andra platser och barnmorskorna ställde tuffa krav för att komma tillbaka.
De har fått mycket stöd från gravida men också brett i samhället och det har ordnats flera demonstrationer för att protestera och kräva förändringar.

Krisen i förlossningsvården

Krisen i förlossningsvården märks. De mammor som föder barn idag känner av den enorma press som ligger på barnmorskorna och förlossningsavdelningarna. Idag finns det mammor som föder barn hemma, för att platsbristen är så stor att om man ringer in med värkar så är det troligt att man uppmanas stanna hemma ett tag till. Så mycket stress att det är omöjligt att inte göra misstag. Rädsla både bland de som ska föda, och de som ska se till att det blir en trygg förlossning, för alla vet att det inte finns tillräckligt med personal på plats.

Resultatet av nedskärningar, privatiseringar och marknadsstyrning

Krisen i förlossningsvården är ett resultat av flera decenniers nedskärningar, privatiseringar, införande av marknadssystem och en automatisk underfinansiering så som systemet är uppbyggt. Ska vi ha en trygg och värdig förlossningsvård, så krävs att politiken tar tillbaka kontrollen i regionerna, och att resurserna till välfärden ökar kraftigt. För att det ska bli verklighet behöver staten ta ett större ansvar för finansieringen. Vården och förlossningsvården ska fungera i Göteborg.

Vänsterpartiet vill ha långsiktiga lösningar för vårdpersonal

Vårt mål är ett det ska finnas en barnmorska för varje förlossning. Det skulle bli en rimligare arbetsbelastning och arbetsmiljö, men framförallt tryggare och värdigare förlossningar, om en barnmorska fullt ut kan ansvara för och vara med under hela förlossningen. Då skapas bättre möjligheter att förutse och förhindra komplikationer.
Problemet är både enkelt och svårt att lösa. Enkelt för att det handlar om något så självklart som resurser – pengar.
Värdigt och tryggt på våra villkor. Så skulle det kunna vara.

Aktiviteter på 8:e mars i Göteborg

☆ Feministisk gatufest: Ta natten tillbaka 2022 ☆

LÖRDAG 5 MARS 2022 KL. 21:00
Vi är tillbaka! Men det är också otryggheten på stan, trakasserierna på krogen, rädslan när man går hem ensam… Fuck det! Nu tar vi natten, gatorna och staden tillbaka. Mer info kommer…
Plats: Linnéplatsen
Arrangör: Ta natten tillbaka Göteborg

Länk till Ta natten tillbaka 2022:

_______________________________

☆ Demonstrera på internationella kvinnodagen 2022 ☆

Tryggare jobb, tryggare bostäder, stärk kvinnors rättigheter!
På internationella kvinnodagen, 8 mars, samlas vi i årets 8 mars-demonstration kl 17.30 på Gustaf Adolfs Torg
Avmarsch mot Götaplatsen kl 18.00
Mer info kommer!
Arrangör: 8 mars-kommittén i Göteborg
BJUD IN ALLA DU KÄNNER!

8 mars-kommittén Göteborgs evenemang.

Studio V Special om förlossningsvården

Kvinnors trygghet står på spel och resurserna till vården räcker inte. Det är dags att göra något åt detta.
Tid: 8 mars kl 12.00, och programmet går förstås även att se i efterhand på Vänsterpartiets Facebook och på vår Youtubekanal Rött. Länk till evenemanget på Facebook.

Medverkande:
📍Lisa Öberg, docent i historia som doktorerat just på en avhandling om barnmorskans roll i historien, tidigare lektor på Södertörns högskola som också gör stadsvandringar i Stockholm i barnmorskans spår.

📍 Hannah Dahlbäck, barnmorska på Danderyds sjukhus, en av de barnmorskor som sa upp sig från Danderyds Sjukhus och startade nätverket Barnmorskeflykten. Nu tillbaka på förlossningen och kandiderar också för Vänsterpartiet i region Stockholm i höstens val.

📍 Karin Rågsjö, Vänsterpartiets vårdpolitiska talesperson.