Artikel från medlemstidningen
Ny medlem vänsterpartiet göteborg

Ny medlem Amal Ismail

Det är riktigt trevligt att ­boxas, man får ut all ­frustration ur kroppen och lär sig självdisciplin. Jag gillar en hel del sport faktiskt, allt från boxning till fotboll och handboll. ­Särskilt bra är det för tjejer, för att lära sig styrka och självförsvar. Man vet ­aldrig vad som händer, säger Amal Ismail.

Idag bor Amal i Backa, men hon växte upp i Biskopsgården och Brunnsbo. Hon brinner för mänskliga rättig­heter och en inkluderande feminism där vi faktiskt är systrar oavsett hudfärg och tro. Hon har tidigare arbetat för FN:s ungdomsförbund innan hon till slut bestämde sig för att bli politiskt ­aktiv. Valet var inte självklart när det var dags att rösta för första gången 2018.

Ny medlem Vänsterpartiet Göteborg

Vänsterpartiet kändes helt rätt

–  Politik hade inte riktigt intresserat mig, trots att jag läste Internationella relationer på universitetet. I Biskops­gården där jag växte upp kände man aldrig att det fanns några politiker som brydde sig om oss, som arbetade för att vi skulle få det bättre. Jag sökte information om några olika partier och hittade till Vänsterpartiet som kändes helt rätt. Det finns en tydlig och konkret plan vad gäller samhälls­problemen, allt som fattas är implementeringen!

Den utlösande faktorn till ansökan om medlemskap för Amal var de ökade dödsskjutningarna och efterdyningarna av dem.

–  Det ska inte vara så! Man ska kunna känna sig trygg, kunna vara ute på kvällen utan att vara rädd. Slippa panikångesten många har på grund av oro för sina syskon, att inte veta om de kommer hem eller inte. Istället för konkreta insatser och hjälp från politikerna har mammorna fått nattvandra.

Det är inte deras jobb! Det är polisen och politikernas jobb! säger hon med styrka och eftertryck i rösten.

Det triggade något hos Amal; att se hur mycket ett redan drabbat område fick ta ansvar.

–  Det är så mycket prat om kriminalitet, att man ska utvisa folk. Om så kallade ”no go”-zoner, om föräldrar som inte lyckas hålla barnen hemma. Men folk här bor kanske 5–6 personer i en tvåa, hur har de tänkt att det ska fungera? Föräldrarna anklagas för att ha misslyckats, men det är mer komplext än så.

Det handlar om klass

Amal berättar att bland ungdomarna och de vuxna i Backa pratas det mycket om klass och orättvisor. Någon har förlorat en nära anhörig i en dödsskjutning, en annan vet inte hur de egna barnen med svårigheter ska få rätt hjälp i en klass med 30 elever, en tredje uttrycker oro över trångboddheten.

– Vi har olika erfarenheter, men delar samma förtvivlan. Det handlar om klass, säger hon och tystnar, men lägger­ sedan till att det är just därför hon ­arbetar som lärare. För att barnen ska känna igen sig i henne: andra generationens invandrare, svart, kvinna. De kan prata med henne på ett sätt som hon saknade när hon var barn.

Hur tror du att valrörelsen blir?

–  Jag tror att den kommer att bli intensiv, vi kommer att få se siffror vi inte blir glada över. Men vi kommer att lyckas, avslutar hon med ett leende.

Text: Sara Nanah Foto: Privat