Arrangemang

Protestera mot militärövningen Aurora 17!

I september kommer krigsövningen Aurora 17 genomförs i Sverige. Det innebär att utländska styrkor kommer att operera i främst Göteborg men även i Mälardalen och på Gotland under september månad 2017.

Det här är en övning som inte bara knyter Sverige närmare Nato, den påverkar också vår möjlighet till fredsbevarande part i världen och tar kriget in på vår egen bakgård. Det finns inget som säger att USA inte får ta med sig kärnvapen till övningen och användandet av kärnvapen är något vi länge och aktivt arbetat emot.

I samband med övningarna kommer det att vara en motdemonstration i Göteborg. Den arrangeras av ett nätverk av organisationer och partier, däribland Vänsterpartiet Göteborg.

Här kan du också läsa om en del av de arrangemang som sker innan demonstrationen den 16 september –> inför Aurora

Parollerna för demonstrationen är:

• Nato ut ur Sverige
  • Riv upp värdlandsavtalet
  • Inga kärnvapen på svensk mark

Talare:

• Gudrun Schyman (Fi),
  • Stig Henriksson (V)
  • Valter Mutt (MP)
  • Robert Mathiasson (KP).

Musik:

• Michael Wiehe
  • Revolution
  • Slowgold
  • Nynning.

Tid och plats:

• 16 september 2017 klockan 13:00
  • Gustav Adolfs Torg

Funktionärer:
Vi hoppas att så många Vänsterpartister som möjligt kommer och deltar. Just nu har vi behov av folk som kan vara funktionärer på dagen. Det behövs lite olika sorters hjälp, bland annat behövs vakter, talkörsledare, ansvariga för bygge och avrustning på Götaplatsen med mera.

Vi måste rapportera in namn och telefonnummer på de som ska hjälpa till i förväg – om ni kan hjälpa till så maila namn, mobilnummer och vad ni kan hjälpa till med till:  [email protected] – så kommer jag att höra av mig.

Facebook-event för demonstrationen finns här.

MKH Hannah Klang
Vänsterpartiet Göteborgs Demogrupp