Daniel Bernmars tal på Eldfesten i Göteborg 2017

Daniel Bermar (V), kommunalråd Göteborg.

– Igår talade jag för göteborgska eldfestfirare på Heden. Jag talade om vår gemensamma kamp för solidaritet och människovärde måste stärkas när så mycket hat och krigshets fått fotfäste i Sverige och vår omvärld. Läs gärna hela talet här, Daniel Bernmar (V), kommunalråd Göteborg.

INTERNATIONELL SOLIDARITET OCH FRED

Göteborgare och eldfestfirare,
Elden symboliserar resan mot något nytt,
en renande värme och en stärkande värme

Aldrig förr har den behövts så mycket som nu.

Förtryck och krig sliter sönder vår värld. Fler än någonsin befinner sig på flykt. Förtrycket i många länder i vår omvärld hårdnar. Då värmer det att se så många samlas för att fira en folkets högtid. I gemenskap och fri från förtryck.

Vi lever i oroliga tider, auktoritära regimer skapar konflikter mellan folk med också inom folk. Även demokratiskt valda regimer väljer vapenskramlets väg istället för fredens. De erfarenheter ni har av både förtryck och krigshets är viktigare än någonsin.

Att vi kan dra lärdom av dem erfarenheterna och bygga en ny tid. En tid för fred och frihet där alla får ta plats. En tid där krigshets byts mot dialog och förståelse för varandra. En tid där kampen mot förtryck och internationell solidaritet är en gemensam kamp som förenar.

Att så många iranier, kurder, afghaner, svenskar och andra folkgrupper kommit hit för att fira en folklig högtid i gemenskap säger också något om hur viktiga ni är för Göteborg och Västsverige. Tillsammans är ni en viktig pusselbit att bygga staden, socialt och ekonomiskt. En viktig pusselbit för föreningslivet, i arbetslivet och i vårt demokratiska samtal.

Som vänsterpartist har kampen mot rasism och diskriminering alltid varit viktig. Det går inte att kompromissa med mänskliga rättigheter. Utifrån det kan vi konstatera att det inte bara i vår omvärld som mörka moln tornar upp sig. Rasismen och högerextremismen grasserar här i Sverige igen.

Återigen är det vardag med diskriminering och rasism. Många av er har både historiska och vardagliga erfarenheter av priset för den diskrimineringen. De senaste åren har lärt oss att kampen aldrig är över, kampen för allas lika värde måste vi ta varje dag och på varje plats vi befinner oss.

Jag lovar er att i Göteborg kommer den kampen gå vidare. Med större styrka. I tider som dessa måste vi hålla ihop och fortsätta stärka Göteborg som en öppen stad, fri från diskriminering och rasism.

På det svenska nyåret, också det en folklig högtid, brukar vi säga ”ut med det gamla och in med det nya”. Och oavsett att vi firar vid olika tillfällen så är eldfestens budskap väldigt lika.

Så låt de mörka molnen skingras

Låt oss lämna det gamla bakom oss. Hatet, förtrycket, diskriminering och krigshets.

Låt eldens renande kraft lämna det bakom oss.

Låt oss istället samlas kring internationell solidaritet och gemenskap.

Låt värmen från elden stärka oss i den kampen.

Tillsammans bygger vi staden!

Tack och nu firar vi!