Vänsterpartiet Göteborg startar kör

Vänsterpartiet Göteborg startar nu upp en kör i partiet. Vi har pratat med en av körledarna, Jesper Berglund.

Varför startar ni upp en kör?

– Arbetarrörelsen har historiskt alltid varit en sjungande rörelse. Från dagspolitiska kommentarer i visor till demonstrationstågens marscher och satiriska revysånger har sången varit en del av rörelsen. Inför vårt 100-årsfirande nästa år vill vi återuppväcka sången i rörelsen. Det har dessutom funnits önskemål från partimedlemmar om att en kör ska startas så nu kör vi.

Repetoaren, vilka låtar som sjungs, är ju av intresse när det ska startas en ny kör.Vad ska ni sjunga?

– Vi kommer försöka ha en väldigt blandad repetoar. Vi skriver alla arrangemang själva så vi kan anpassa svårighetsgraden utifrån vilka som är med i kören. Det gör att kören till viss del kan styra, men vi tänker oss en blandning av klassiska arbetarrörelsesånger såväl svenska som utländska, modern vänstermusik, 70-talsprogg och annat bra.

Slutligen, hur gör man om man vill vara med, och vad krävs?

–Vi kommer att hålla till i gårdslokalen hos Vänsterpartiet på Andra Långgatan 20. Vi sätter igång måndag 12 september och kör varannan måndag klockan 19. Vi tänker att kraven på musikalisk förmåga är låga men inte obefintliga. De flesta kan lära sig sjunga, men eftersom vi har ett jubileum att tänka på är det bra om man kan sjunga en melodi själv. Så är du sugen häng på. Givetvis gör vi det helt ideellt och det kostar inget.

Måndagen den 12 september kl. 19 har kören uppstart. Nästa träff är måndag 26 september kl. 19.