Vänsterpartiet ställer upp för flyktingar

Under den senaste tidens flyktingkris har Vänsterpartiet Göteborg bedrivit praktiskt solidaritetsarbete dygnet runt och hjälpt hundratals människor. Nu fortsätter arbetet för ett mer solidariskt Göteborg och Sverige, både i och utanför parlamenten.

I över fyra veckor har Vänsterpartiet Göteborg tagit emot hundratals människor som flytt krig och förföljelse. I våra lokaler på Andra Långgatan har människor fått tak över huvudet och mat i magen.

– Det har varit självklart för oss att ställa upp för människor som befunnit sig i en mycket svår situation, säger Elin Engström, Vänsterpartiet distriktsordförande i Göteborg.

Våra medlemmar och sympatisörer har engagerat sig dag och natt. Tillsammans har vi bemannat våra lokaler dygnet runt, ordnat insamlingar, handlat och lagat mat, tvättat sängkläder, skänkt kläder, lekt med barn, tolkat mellan olika språk, plåstrat om sår och sett till att människor har fått juridisk hjälp. Allt i nära  samarbete med andra vänsterorganisationer i Göteborg. Våra samlade krafter och vana av organisering har varit avgörande för att kunna upprätthålla verksamheten.

– Vi har ägnat oss åt praktisk solidaritet och gjort ett fantastiskt jobb! Jag är stolt och glad över all den tid och kraft som vänsterpartister lagt ner den senaste månaden. Det visar att vi verkligen ställer upp när det gäller, säger Annika Fägerlind, ombudsman på Vänsterpartiet Göteborg.

Solidaritetsarbete_kläder
Bild: Jöran Fagerlund

Under fredagen den nionde oktober avvecklades det tillfälliga boendet. Allt det som människor skänkt, som madrasser, sängkläder, kläder och hygienartiklar, har skänkts vidare till Centrumkyrkan i Gråbo, som kommer bedriva transitboende i Migrationsverkets regi.

– Nu, när andra tar över boendeverksamheten, fortsätter vi kampen för ett mer solidariskt Göteborg, både i och utanför parlamenten, säger Elin Engström.

solidaritetsarbete_säng
Bild: Jöran Fagerlund

Vänsterpartiet tar nya tag och arbetar för att vår stad ska ta sitt mänskliga och solidariska ansvar genom att bistå med lokaler för akut övernattning, med tillgång till tolkar och förnödenheter för flyktingar på genomresa i Sverige. Vi vill också att Migrationsverket och polisen ska låta flyktingar övernatta utan krav på registrering.

– Vi måste förändra den politik som tvingar flyktingar till mycket farliga resor och med livet som insats. Vi kräver därför att lagliga vägar upprättas för att söka asyl, transportansvaret avskaffas, Dublinförordningen hävs och humanitära visum till Sverige utfärdas, säger Elin Engström.

Vill du hjälpa flyktingar i Göteborg, vänd dig till någon av dessa organisationer:

Rätt till asyl
Refugees Welcome to Gothenburg