Kvinna står i Positivparken i Frölunda och sätter upp håret i en knut.

S, D och SD bryter mot lagen om de undantar hela Göteborg från EBO

Länsstyrelsen har idag meddelat att S, D och SD bryter mot lagen när de på torsdag i kommunfullmäktige röstar för att undanta hela kommunen från EBO. Ändå drivs frågan fortsatt av några av Göteborgs största partier.

De rödgrönrosa partierna har påtalat potentiella problem med att undanta områden från EBO ett flertal gånger. De menar att de finns risk för att nyanlända skaffar egna boenden och då väljer att bo i utsatta områden trots att de inte får ersättning. Något som riskerar att öka fattigdomen.

– Det är märkligt av D, S och SD att försöka driva rikspolitik i kommunfullmäktige. Om de på allvar ansåg att ett undantag i EBO är en viktig integrationsåtgärd skulle de inte kasta bort möjligheten såhär. De använder frågan endast som symbolpolitik, och tar inte integrationen på det allvar den förtjänar. Det säger Karin Pleijel, kommunalråd (MP)

Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ har istället föreslagit att kommunen ska utreda sätt att skapa blandade bostadsområden. De har också föreslagit att kommunen ska samverka med Migrationsverket för att skapa små anläggningsboenden runt om i Göteborg, men det röstades ner av de andra partierna.

– Det borgerliga styret är uppenbart helt lamslagna av sina inre stridigheter. Inget initiativ har gjorts för att försöka skapa en majoritet för det förslag de säger sig förespråka, säger Daniel Bernmar (V).

De rödgrönrosa menar att det också finns en risk för att problemen med köpta hyreskontrakt kommer att öka om områden undantas. Hur de partier som röstar för en begränsning ska hantera den frågan har inte heller lyfts.

– Att Göteborg skulle besluta att vissa invånare inte är välkomna i vissa delar i vår stad är både rasism och klassförakt från politikerna. Kommunalråden skulle aldrig komma på tanken att hindra rika människor från att bosätta sig i Hovås, säger Stina Svensson (Fi).

Presskontakt:

Nå Daniel Bernmar för en kommentar på 0736 54 71 65 eller [email protected]