Nyheter

Rödgrönrosa föreslår att de strukturellt hemlösa får bo på hotell under coronapandemin

Coronapandemin har dragit undan mattan för hotellnäringen i Göteborg. Samtidigt som hotellrummen gapar tomma är många göteborgare hemlösa. Detta vill de rödgrönrosa nu ändra på och föreslår att kommunen hyr hotellrum åt strukturellt hemlösa, som på sikt blir billigare för skattebetalarna och ger intäkter till de krisande hotellen.

– Framför allt ger det trygghet till de göteborgare som idag tvingas flytta runt till olika tillfälliga lösningar. Genom att samtidigt rädda jobb i en krisande hotellbransch slår vi två flugor i en smäll, säger Jenny Broman, kommunalråd i opposition för Vänsterpartiet.

Strukturellt hemlösa är personer utan social problematik som inte kan få bostad. Det kan handla om en betalningsanmärkning för ett mobilabonnemang eller svårighet att få lånelöfte för den som går på vikariat, timmar eller andra otrygga anställningsformer. En grupp som riskerar att bli större i pandemins fotspår. SVT:s Uppdrag granskning uppmärksammade fenomenet tidigare i år. De rödgrönrosa har i andra sammanhang drivit på för att ta bort ovidkommande trösklar för att få kontrakt i allmännyttan som exempelvis betalningsanmärkningar som inte har med hyran att göra.

– En bostad är en mänsklig rättighet och påverkar hela livet. Det påverkar möjligheten att studera, att få arbete, att bygga upp en rimlig tillvaro, säger Karin Pleijel, kommunalråd i opposition för Miljöpartiet.

Läs hela förslaget här.