Arrangemang
Färgglada bubblor med vit text

Vänsterpartiet deltar på West Pride

Häng med Vänsterpartiet på West Pride! Vi deltar med ett tält i Pride Park i Bältespännarparken och på lördag 15/6 tågar vi i Pride Parade.

I vårt tält kommer det finnas kaffe och goa vänsterpartister att hänga med. Det finns också en knappmaskin att göra pins i och material att bläddra i.

Tältets besökstider

Onsdag 16–21
Torsdag 12–21
Fredag 12–21

Vill du stå i tältet? Skriv upp dig i vårt bemanningsschema:

Program

Vi har ett fullspäckat program under veckan, med bland annat seminarier och samtal.

Medlemsworkshop: HBTQ i politiken (<– länk till Facebook)
Välkommen på workshop om HBTQ i politiken! Vi diskuterar hur vi bedriver HBTQ-politik i region och kommun. Hur kan vi arbeta i partiföreningarna? I parlamenten? Hur driver vi politik normkritiskt? Workshopen leds av Håkan Eriksson och Grith Fjeldmose. Workshopen riktar sig till medlemmar i Vänsterpartiet.

Tid: Måndag 10/6 kl. 18–20
Plats: Andra Långgatan 20

Vänsterpartiets HBTQ-politik (<– länk till Facebook)
Vänsterpartiet har en lång historia av att stå upp för hbtq-personers rättigheter och vi vill fortsätta att vara det ledande partiet i dessa frågor. Även om Sverige jämfört med många andra länder har kommit en bra bit på vägen finns det mycket arbete kvar att göra.

Hbtq-personer, inte minst transpersoner, mår betydligt sämre än befolkningen i stort och utsätts för olika former av diskriminering. Hur säkrar vi hbtq-personers rättigheter på lokal och regional nivå? Hur kan vi arbeta för att undanröja heteronormativa och könsnormativa föreställningar?

Kom och lyssna och ställ dina frågor till Bettan Andersson (V) från Göteborgs Stads HBTQ-råd och Carina Örgård (V), biträdande regionråd i Västra Götalandsregionen.

Tid: Onsdag 12/6 kl. 17–17.45
Plats: Stadsbiblioteket, Hörsalen

Stjärnfamiljejuridik i praktiken – föreläsning och samtal med Erik Mägi och Malin Björk (<– länk till Facebook)
Den svenska familjelagstiftningen utgår från ett konservativt familjeideal där äktenskapet mellan man och kvinna utgör normen. Effekten blir att familjejuridiken ofta är onödigt svår för alla som lever i andra former av familjebildningar.

”Familjer som följer normen får en enkel lagstiftning och förutsägbara regler. Men ju mer man bryter mot samhällsnormerna, desto mer komplicerad blir lagstiftningen.”
‒ Erik Mägi, Handelshögskolans magasin 2017

Välkommen på en föreläsning och ett samtal om hur hbtq-familjer kan förhålla sig till familjejuridiken i praktiken. Erik Mägi, doktorand i civilrätt, föreläser och svarar på publikens frågor tillsammans med Malin Björk, Vänsterpartiets hbtq-talesperson.

Om Erik Mägi

Erik Mägi undervisar i familjerätt, arbetsrätt, diskrimineringsrätt, praktisk humanjuridik, normkritik och intersektionalitet. Han är också en av författarna till boken Stjärnfamiljejuridik, en lärobok i familjerätt. Han och Lina-Lea Zimmerman tilldelades våren 2016 Jörn Svensson-priset för sitt arbete med hbtq-personers rättigheter.

Om Malin Björk

Malin Björk är Vänsterpartiets talesperson i hbtq-frågor och hon har varit aktiv i hbtq-frågor i många år. Hon har också varit EU-parlamentariker för Vänsterpartiet i fyra år.

Tid: Torsdag 13/6 kl. 17–17.45
Plats: Stadsbiblioteket, Hörsalen

Pride Parade! (<– länk till Facebook)
Häng med i årets Pride Parade! Paraden är lika delar fest och manifestation för hbtq-personers rättigheter och det är en självklar plats för alla som vill krossa samhällets skadliga normer. Vi kommer ha fanor och flaggor med att bära för den som vill.

Tid: Lördag 15/6 kl. 14.30
Plats: samling på Götaplatsen vid Konserthuset (vi har fålla 21)