Solidaritet med männsikor på flykt – demonstration den 8 mars med tal av Rossana Dinamarca

Nu är det snart dags att fylla gatorna och höja våra röster för feminismen! Aldrig har det känts så relevant att kämpa tillsammans i solidaritet med alla kvinnor som flyr undan krig, våld och förtryck. Europas länder tävlar om att ha de hårdaste reglerna mot flyktingar, Sverige har i praktiken stängt sina gränser och inskränkt asylrätten. Samtidigt använder reaktionära krafter feminismen och kvinnors kroppar för att rättfärdiga sitt rasistiska hat och våld. Kampen för feminism står inte i motsättning med solidaritet med människor på flykt, de förstärker varandra. Därför demonstrerar vi i solidaritet med kvinnor på flykt.

Demonstration

Samling 17.30 på Gustav Adolfs torg, avmarsch mot Götaplatsen kl. 18. På Götaplatsen välkomnas vi av slagverksgruppen Kiriaka och kommer får höra tal av bl.a. Rossana Dinamarca. Samlingen avslutas med sång av Göteborgs feministiska kör.

Arrangörer: Göteborgs 8 marskommitté, där Vänsterpartiet Göteborg ingår. Kommittén är öppen för alla organisationer som står bakom kommitténs plattform och består av ett antal organisationer i Göteborg som tillsammans på olika sätt vill uppmärksamma den Internationella kvinnodagen den 8 mars.