Vänsterpartiet Göteborg i Bryssel!

När en delegation om 25 kamrater från Göteborgsdistriktet åkte ner till Bryssel var det aktivism och internfeminism som stod i centrum – och den sociala gemenskapen.

Brysselresan, som gick av stapeln 9-11 december 2015, var en del i den serie styrelseforum som hållits under 2015 och som grundar sig i ett beslut på distriktsårskonferensen om utökat samarbete mellan partiföreningarna. Vi som var där fick träffa Malin Björk, lära oss av framgångsrika, europeiska systerpartier, utbyta erfarenheter med varandra i ett styrelseforum samt få en obligatorisk genomgång av EU.Bryssel

Väl förberett var de internfeministiska strategierna för resan och det visade sig bli en riktig framgång. Så väl i mötesrummen som utanför. De könsseparata träffarna prioriterades även om schemat var pressat och i mötet med de andra partierna var det på förhand bestämt vilka frågor som skulle ställas och av vem. Ett kvitto på att det fungerade var i mötet med Sinn Feins representant som, efter att enbart kvinnor ställt de inledande tre frågorna, reagerade genom att fråga om det var uppgjort i förväg. Han fick sedan strategien förklarad för sig och blev imponerad.

Schemat gav oss en halvtimme vardera åt representanterna från de europeiska systerpartierna hollänska SP, danska Enhetslistan (Folkebevægelsen mod EU), grekiska SYRIZA och irländska Sinn Fein. Frågorna handlade till stor del om organisering, aktivism och feministiska strategier, och om vi inte visste redan innan att feministiska strategier saknas hos våra systerpartier, så blev det tydligt väldigt snabbt. Förhoppningsvis var det något de kunde lära av oss, men vad kunde vi då lära av dem?Bryssel2

En hel del om aktivism och organisering. Kanske framför allt av holländska SP, men också av Sinn Fein. Båda partierna betonade att alla medlemmar är jämlika. Sinn Fein pratade till expemel om att det aldrig får vara så att den nya medlemmen endast lyssnar och lär av den mer erfarna medlemmen, medan SP pratade om att de har en kultur där alla är aktivister. Parlamentariker gör politiskt basarbete och delar flygblad som alla andra, vilket också blir ett sätt att visa för de som är nya att det är viktigt och kul.

Vår bild av vikten av en stark lokal närvaro bekräftades under mötet med systerpartierna. SP och Sinn Fein brukar knacka dörr – ett sätt att dels hitta allierade, dels få reda på vad som engagerar människor i närområdet. Vikten av att driva frågor som engagerar människor och att våga vara lite populistisk, var något vi kunde ta med oss tillbaka till Göteborg. Likaså att inte vara rädd för prova nya saker och släppa sådant som inte fungerar. Ett tips från SP var att anordna mer jippon och kanske var Sinn Fein inne samma bana med budskapet som uppskattades av vår delegation: it´s fun to fight for a good cause!

Så kände nog de flesta när vi sent på fredag eftermiddag lyfte från Bryssel, fulltankade av energi och peppade på att fortsätta arbetet i partiföreningarna. Inte bara hade vi fått lära av våra systerpartier och fått en bekräftelse på hur bra våra internfeministiska strategier fungerar. Vi hade också fått ovanligt mycket tid att umgås med varandra, och den energikicken som det ger att lyssna till alla engagerade och smarta partikamrater kan inte underskattas.

jenniew
Jennie Wadén