Bättre omsorg med sex timmars arbetsdag

Mindre stressad personal, färre sjukskrivningar och förstärkt kontinuitet är effekterna av sex timmars arbetsdag på Svartedalens äldreboende. Följeforskaren Bengt Lorentzon första delrapport om försöket är mycket positiv.

Hyresgästerna på Svartedalen upplever att de får en bättre omsorg och mer tid med personalen. I samtalsintervjuerna med hyresgästerna beskriver de personalen som både piggare och gladare. De upplever även att de har fått mer tid för aktiviteter och ökat självbestämmande. Kommunalrådet Daniel Bernmar (V) är inte förvånad över de positiva resultaten.

– Redan i våras fick vi träffa en mindre stressad och gladare personalgrupp. De berättade om hur de kunde ge en bättre omsorg till hyresgästerna och fick mer tid för sina familjer, säger han.

Bernmar menar även att försöket visar att Göteborg är öppna för innovationer i arbetslivet och vågar testa nya arbetssätt.

– Vår förhoppning är att detta ska bli ett underlag för en framtidsinriktad syn på arbetslivet och för att sprida goda exempel, säger han.

Delrapporten ”6 månader med 6 timmar” visar på de första indikationerna. Bengt Lorentzon menar därför att det är bra att försöket är förlängt under 2016 för att kunna kvalitetssäkra följeforskningen.

– De första 6 månaderna med 6 timmar har varit mycket inspirerande och nu ser vi fram emot att jobba vidare i samma goda lag, säger Lorentzon.

Rapporten har genererat flera artiklar, läs mer genom att klicka dig vidare nedan.

Göteborgs-Posten, ”Det finns inget dåligt med sextimmarsdag”

Sveriges Radio, P4 Göteborg, ”Bara bra med sextimmarsdag”

SVT Västnytt, ”Färre sjukskrivningar med 6-timmarsdag”

Rapporten ”6 månader med 6 timmar” hittar du här.