Pressmeddelande: Barnfamiljer på flykt får ökat stöd

Under de senaste veckornas extraordinära flyktingsituation har Göteborgs stad arbetat brett med flyktingfrågan. Nu kommer stadens insatser att utökas genom att möjliggöra tillfälligt akutboende för barnfamiljer som är på flykt.

Marina Johansson (S) är ansvarigt kommunalråd och menar att är det är viktigt att ha barnens intresse i första rummet.

– Vi arbetar just nu för att barnfamiljer på flykt ska kunna erbjudas ett tryggt och säkert akutboende där de kan sova ut, innan de åker vidare eller söker asyl hos Migrationsverket, säger Marina Johansson.

De rödgrönrosa partierna har tagit initiativ för att ta fram förslag på tillfälliga akutboendeplatser för barnfamiljer på flykt, där de kan sova ut innan de åker vidare eller väljer att registrera sig på Migrationsverket i Mölndal.

Flera frivilligorganisationer har hört av sig och är intresserade av att delta i arbetet. Det är en extraordinär situation som kräver bred samverkan i staden och med olika organisationer för att möjliggöra ett humant mottagande

– Frivilligorganisationer som Refugees Welcome har uträttat ett ovärderligt arbete för människor på flykt de senaste veckorna. När vi nu förstärker stadens arbete med denna utsatta grupp så sker det med den största respekt för den ideella sektorns engagemang och kunskaper, säger Ulf Kamne (MP) kommunalråd

Daniel Bernmar (V), kommunalråd, menar att situationen i storstäderna är akut och de rödgrönrosa partierna välkomnar att regeringen tar ett större ansvar.

– Att hjälpa barnfamiljer på flykt är ett viktigt steg, men det finns mycket kvar att göra. Det är vårt gemensamma samhällsansvar för att dessa människor ska få ett värdigt bemötande, säger han.

Stina Svensson (F!), gruppledare i kommunfullmäktige, är glad att vi nu arbetar för att ge barnfamiljer möjlighet till en stunds avlastning.

– Det är en extremt tuff situation inte minst för de kvinnor som oftast bär det större ansvaret för barnen, säger hon.

Presskontakter:
Cecilia Dalman Eek (Pressekreterare Socialdemokraterna) 0706-554859 [email protected]
Helena Munther (Pressekreterare Miljöpartiet) 0722-090143 [email protected]
Alice Vernersson (Pressekreterare Vänsterpartiet): 0704-300277 [email protected]
Stina Svensson (Gruppledare och pressansvarig) 0708-881957 [email protected]