Skip to main content

3. Inger Billman-Stark

Namn: Inger Billman-Stark
Ålder: 66
Stadsdel: Hisings Backa
Yrke/sysselsättning: Psykiatrisjuksköterska (numera sjuksköterska på 1177)

Aktuella politiska uppdrag: Ledamot i regionfullmäktige, Ledamot i Sahlgrenskas styrelse samt ledamot i samverkansnämnden väst. Sitter även i distriktets valberedning

Tidigare politiska uppdrag: Mitt första uppdrag var som ersättare i Stadsdelsnämnden Hisingen samt senare ersättare i Äldre-,vård- och omsorgsnämnden. 

Jag kommer från en by utanför Falköping och är uppväxt på en bondgård. Flyttade till Göteborg 1979 och förutom några månader i Bergsjön har jag varit Hisingen trogen.

Har röstat vänster hela mitt liv men gick med i Vänsterpartiet 2018 när SD gick fram stort och jag kände att jag ville göra något aktivt för att stoppa högervridning och fascism. Det naturliga valet var att gå med i det parti jag följt och röstat på genom åren. Utöver politiken hänger jag gärna med barn och barnbarn. Älskar att vandra i skog och mark både i sällskap och ensam. Allmänt intresserad av örter och vad de kan göra för hälsan, försöker odla en del på min lilla uteplats. Tycker om att resa och läser mycket.

Jag vill se en jämlik vård för alla och är grundligt trött på vårdval och privata försäkringar som plockar russinen ur kakan. Vinstuttag i vård, skola och omsorg är något jag vill ha bort. Som psykiatrisjuksköterska vill jag se en värdig och kvalitativ psykiatrisk vård och beroendevård. Jag har jobbat inom psykiatrin så många år och från att vi gått från en bra vård som fanns till för alla utan väntetider och rätt omhändertagande nivå där man genom åren använt psykiatrin som budgetregulator och skurit ner kraftigt både på sluten- och öppenvård. Jag vill se en vård där man får den insats som behövs i rätt tid och en sjukvård som har de resurser som krävs.

Min dröm för Västra Götaland:
I mitt VGR får alla med psykisk ohälsa och/eller beroende den vård som krävts utan väntetider. Barn och ungdomspsykiatrin fungerar utan köer och vårdval med slutenvård på samtliga sjukhus i regionen. Alla medborgare ska ha tillgång till en god vård och vårdcentralerna drivs i vår regi och har resurser att möta regionens innevånare på rätt vårdnivå. Vård efter behov, inte plånbok.