Alla ska kunna leva ett bra liv i Göteborg.
Du ska kunna leva på din lön.
Du ska ha tid för familj, vänner och fritid.
Du ska få hjälp när du behöver den.
I dag har många människor svårt att få pengarna att räcka.
Mat, hyror och andra kostnader har blivit dyrare.
Många känner oro för sin ekonomi.
Vi vill göra livet lättare för vanliga människor.
Vi vill att samhället ska vara rättvist.
Vi vill ha:
- bra vård med kortare väntetider
- en bra skola där eleverna går före företagens vinster
- fler bostäder med rimliga hyror
- en politik som skyddar klimatet
- trygga jobb med bra villkor.
Vänsterpartiet står på din sida.
Rösta på Vänsterpartiet den 13 september.
Frys hyrorna och bygg fler hyresrätter
Alla behöver ett hem.
Du ska kunna flytta hemifrån när du vill.
Du ska kunna studera, bilda familj eller flytta efter en separation.
Du ska inte behöva vänta många år på en bostad.
I dag är det svårt att hitta en hyresrätt i Göteborg.
Många hyror är också för höga.
Vi vill stoppa hyreshöjningar.
Vi vill bygga många nya hyresrätter.
De nya bostäderna ska ha hyror som fler har råd att betala.
Kortare arbetstid
Du ska ha tid för mer än arbete.
Du ska ha tid för familj, vänner och vila.
Du ska också ha tid för sådant du tycker om.
I dag är många stressade.
Många känner att tiden inte räcker.
Vi vill att du ska få mer tid i vardagen.
Därför vill vi fortsätta att förkorta arbetstiden.
Lönen ska vara samma som i dag.
Halva priset på månadskortet
Det ska vara billigare att resa med buss och spårvagn.
Alla ska ha råd att åka till jobbet, skolan eller sina fritidsaktiviteter.
I dag är månadskortet för dyrt för många.
Vi vill att priset ska vara hälften så högt även efter årsskiftet.
Vårt mål är att kollektivtrafiken ska bli gratis i framtiden.
Mindre barngrupper i förskolan och skolan
Barn ska få den hjälp de behöver.
Alla barn ska bli sedda.
Personalen ska ha tid för varje barn.
I dag är barngrupperna ofta för stora.
Det gör att personalen inte hinner hjälpa alla.
Vi vill minska barngrupperna.
Vi vill också anställa fler i förskolan och skolan.
Det blir bättre för både barn och personal.