Skip to main content

1. Daniel Bernmar

Namn: Daniel Bernmar
Ålder: 43
Stadsdel: Björkekärr
Yrke/sysselsättning: Doktorand i offentlig förvaltning/Kommunalråd

Aktuella politiska uppdrag: Kommunalråd i Göteborg

Tidigare politiska uppdrag:
2011-2014 Ordförande i stadsdelsnämnden Örgryte-Härlanda
2015-2018 Kommunalråd i Göteborgs rödgröna styre, ansvarig för äldreomsorg samt idrott och föreningsfrågor
2019-2022 Kommunalråd och oppositionsledare i Göteborg
2023-2026 Kommunalråd i Göteborgs rödgröna styre, ansvarig för idrott- och föreningsfrågor, demokrati, jämställdhet och mänskliga rättigheter

Efter sexton år som kommunpolitiker i Göteborg vill jag nu bli göteborgarnas representant i Stockholm. För med växande frustration har jag sett hur riksdagspolitiker ökar klyftorna, slår sönder skolan och lämnar småsmulor till kommunpolitiker för att lösa svåra samhällsproblem. Det är dags för en förändring. Utan en vänstermajoritet i riksdagen kan vi inte byta riktning på Sverige och Göteborg.

Mitt engagemang i ett mer jämlikt samhälle började i skolan. När jag började högstadiet hade nittiotalskrisen och de stora nedskärningarna i offentlig sektor fått effekt på skolan. Skolan var inte längre en plats där alla fick en chans, det fanns inte resurser till det. Samtidigt bytte jag skola och hamnade för första gången i skola med stora klasskillnader. Det väckte ett engagemang i mig, både att förstå varför vissa har det så mycket lättare, men framförallt för att vilja göra något åt det.

Jag är göteborgare i själ och hjärta, att ha fått se mitt älskade Göteborg slitas isär av klassklyftor gör mig heligt förbannad. Det är inte rimligt att det kan vara elva års skillnad i medellivslängd mellan olika stadsdelar i vår fina stad. Det vill jag ändra på. Tillsammans med er vill jag bygga ett Göteborg för alla.

Jag brinner för ett solidariskt och grönt Sverige där klyftorna minskar och där samhället håller ihop. Vi måste bygga ett jämlikare samhälle. Människor ska ha råd att leva och bo, med rimliga hyror, lägre matpriser och billigare kollektivtrafik. Jag vill höja lönerna i välfärden som halkat efter, anställa fler i skolan, vården och äldreomsorgen och genomföra arbetstidsförkortning.

Jag tycker också måste också bygga Sverige starkt, investera i framtiden inte backa in i den. Högern vill införa marknadshyror. Det skulle höja hyran för miljontals hyresgäster. Vi vill stoppa det och istället frysa hyrorna nu, sänka dem på sikt, och bygga fler billiga och klimatsmarta bostäder. Vi vill nå klimatmålen. Genom att satsa på järnvägen och göra det billigare att åka kollektivt och möjligt för fler att byta till elbil. Vi vill också att de rikaste bidrar mer till det gemensamma.

Min dröm för Göteborg:
I mitt Göteborg kan alla barnfamiljer ställa bra mat på bordet och alla är en del av en gemenskap. Vi har fått bort vinstjakten ur välfärden och satt skolbarnen, patienterna och de äldre i centrum. Vi har nått klimatmålen, byggt fler billiga bostäder och vi har gjort kollektivtrafiken billig och tillgänglig. Vi har kortat arbetstiden så att folk har mer tid för att leva.