Göteborgs rödgröna styre lägger en extrabudget med fokus på att förbättra Göteborg för barnfamiljer.

Ny rödgrön budget i Göteborg: över en halv miljard till välfärden

Under tisdagsförmiddagen höll Göteborgs rödgröna styre en presskonferens i rådhuset där de presenterade en budget med fokus på välfärd, trygghet och klimatet. De största satsningarna går till välfärden, bland annat med en halv miljard till vård, skola och omsorg.

Ekonomin har börjat återhämta sig och det finns lite mer pengar att röra sig med än de senaste två åren, men i vården, skolan och omsorgen är situationen ansträngd efter många år av besparingar. I sin budget för 2025 fokuserar därför S, V och MP på att ge mer pengar till välfärden.

– Den här budgeten visar att det gör skillnad vem som styr. I sin statsbudget lägger regeringen och SD nästan halva reformutrymmet på skattesänkningar. Göteborgs rödgröna styre lägger mer än halva reformutrymmet enbart på utbildning. Nästa år skjuter vi till en halv miljard för bättre vård, skola och omsorg. Vi sätter välfärden först, säger Jonas Attenius (S), kommunstyrelsens ordförande.

Det mesta av pengarna är tänkta till att förstärka välfärden med mer av ordinarie personal. Vissa satsningar är dock öronmärkta till särskilda ändamål. Exempelvis ska 35 miljoner gå till att höja lönerna för de yrkesgrupper inom äldreomsorgen som halkar efter i lönebildningen. Alla som går kommunens vård- och omsorgsprogram på gymnasiet ska erbjudas gratis körkortsutbildning.

Styret gör en rad satsningar på att utjämna ungas uppväxtvillkor. 82 miljoner skjuts till för att förstärka socialtjänstens arbete som bland annat kommer gå till fältarbetare, föräldrastöd, mer bemanning och generösare öppettider på mötesplatser. Styret satsar också på idrottsföreningar i socialt utsatta områden.

– ­Medan regeringen prioriterar de rikaste så prioriterar vi vanliga göteborgare genom att använda varenda krona till välfärden. Vi satsar på tidiga och förebyggande insatser för att alla barn och unga ska få likvärdiga förutsättningar oavsett var i Göteborg man växer upp, säger Daniel Bernmar (V), kommunstyrelsens vice ordförande

Förutom mer pengar till välfärden lägger de rödgröna partierna stort fokus på miljön och att Göteborgs Stad ska göra det som krävs för att nå klimatmålen.

– Göteborg fortsätter ta ansvar för miljö och klimat och ligga i framkant samtidigt som regeringen sviker klimatet. Omställningen är inte bara nödvändig i vår klimatkris, den skapar också nya jobb, en grönare och skönare stad att leva i och en bättre framtid både för oss alla idag och för kommande göteborgare. Det säger Karin Pleijel (MP), kommunalråd med ansvar för miljö, klimat och stadsmiljö.

För att ta hand om miljön och minska stadens klimatpåverkan vill styret se minskade utsläpp vid energiproduktion, minskat avfall från skolan och omsorgen, ökat hållbart byggande, mer skyddad natur och fler träd. Styret föreslår också en utredning av en miljözon klass 3 för tunga och lätta lastbilar, samt fartbegränsning på vissa gator.

Läs budgeten i sin helhet här