S, MP, V och Fi föreslår nya regler för elsparkcyklar

Frågan om elsparkcyklar har debatterats flitigt i Göteborg. Till torsdagens möte i trafiknämnden har en majoritet bestående av S, MP och V lagt förslag om flera nya regelskärpningar som komplement till tidigare initiativ. Det handlar bland annat om att utöka särskilda parkeringszoner, utreda förbud vid vinterväglag, körförbud i Brunnsparken och att berusade människor ska hindras från att köra fordonen.

Efter att antalet resor med elsparkcyklar stigit kraftigt de senaste åren och efter larm om skador till följd av trafikolyckor gav politikerna i Göteborgs trafiknämnd i september tjänstemännen i uppdrag att inleda dialog med elsparkcykelföretagen, i syfte att få företagen att själva införa regleringar.

Sedan dess har Trafikkontoret fört dialog med företagen och vissa företag infört nya regleringar på sig själva, men S, MP, V och Fi vill gå längre och ha regler som omfattar alla företag. Därför går partierna nu fram med ett antal förslag som de vill att trafikkontoret ska ta fram i dialog med företagen.

Jonas Attenius är kommunalråd för Socialdemokraterna. Han tycker elsparkcykelföretagen misslyckats med att själva styra upp parkeringssituationen och vill nu se särskilda parkeringszoner.

– Felparkerade elsparkcyklar förfular stan och försämrar framkomligheten för alla. På sistone har de försenat snöröjningen med flera timmar. Det räcker nu, säger Jonas Attenius (S).

Trafikkontoret får i uppdrag att utreda hur parkeringskraven ska utformas. Det kan exempelvis ske genom ett förbud på andra platser som gör att det inte går att avsluta turen utanför en anvisad parkeringszon, eller genom ekonomiska incitament.

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet befinner sig i opposition, men i Göteborgs trafiknämnd samlar partierna tillsammans en majoritet. Det innebär att de sannolikt kommer att få igenom sina krav.  Utöver krav på fasta parkeringar är partierna också överens om ytterligare regelskärpningar, bland annat att utreda hur och när elsparkcyklar ska tas bort när det råder vinterväglag.

– Hinder för snöröjningen är ännu ett problem kring elsparkcyklarna. Det måste lösas så att elsparkcyklarna blir ett transportsätt som funkar bra utan att skapa hinder för göteborgarna. Samtidigt som de som vill använda elsparkcykel kan göra det. Det görs miljoner resor med cyklarna per år i Göteborg, säger Karin Pleijel (MP), andra vice ordförande i trafiknämnden och kommunalråd i opposition.

I partiernas gemensamma förslag ingår även att man ska ta fram åtgärder som ser till att berusade personer inte kan köra fordonen, exempelvis genom ett reaktionstest eller ett alkolås.

– Vi behöver lösningar som  parkeringszoner och fasta platser att ställa upp elsparkcyklarna på för att minska olyckor, inte minst för synskadade. Att minska möjligheten att köra ”på fyllan” skulle också förhindra många olyckor, säger Gertrud Ingelman (V).

Feministiskt Initiativ sitter inte själva i trafiknämnden, men stödjer också förslaget. Stina Svensson, partiets gruppledare i kommunfullmäktige, betonar vikten av framkomlighet för personer med funktionsnedsättning.

– Inte minst för personer med en funktionsnedsättning, som till exempel synskadade och de med rullstol, så har felparkeringen av elsparkcyklar varit ett gissel , säger Stina Svensson (Fi).

Partiernas förslag i korthet:

Trafikkontoret ska ta fram konkreta lösningar för att:

• Införa krav på särskilda parkeringszoner, exempelvis genom bonussystem eller rena förbud för övrig parkering.
  • Hindra berusade från att framföra fordonen, exempelvis genom körförbud vissa tider eller tekniska lösningar så som alkolås eller reaktionstest.
  • Införa körförbud i Brunnsparken och andra högtrafikerade områden.
  • Förbjuda att elsparkcyklar hyrs ut när det råder vinterväglag.

Hela förslaget finns i bifogad fil. Jonas Attenius (S), Karin Pleijel (MP), Gertrud Ingelman (V) och Stina Svensson (Fi) är tillgängliga för intervjuer.

Ruben Malmström (S), pressekreterare
E-post: [email protected]