Låt teatern komma till göteborgarna!

– Om inte göteborgarna kan komma till teatern får teatern komma till göteborgarna!
Coronapandemin slår hårt mot kulturutövare och restauranger. Därför föreslår de rödgrönrosa att Stadsteatern får tre miljoner extra för att kunna sända föreställningar via internet.

När teatern stängdes i början av mars kunde flera produktioner inte genomföras, bland andra de populära lunchföreställningarna. Genom att ge göteborgarna tillgång till nya eller befintliga produktioner via internet hoppas de rödgrönrosa att det även kan bidra till att fler köper hämtmat på restaurang.

– Kultur är extra viktigt för välbefinnandet under kris och om göteborgarna inte kan komma till teatern får teatern komma till göteborgarna. Stadsteatern kan, och bör, vara en motor som håller scenkonsten igång tills pandemin är över, säger Sanna Schiller, andre vice ordförande för Vänsterpartiet i Stadsteaterns styrelse.

Några produktioner fick avbrytas i förtid, som Kontrabasen med Tomas von Brömssen. Andra kom aldrig igång, som Om kärlek med den tvärkulturella produktionsplattformen Kastratet, samt lunchteatern som oftast är föreställningar med frilansande skådespelare och regissörer.

– Naturligtvis avgör teaterns kreativa ledning vilka produktioner som ska sändas via internet. Det lägger vi politiker i styrelsen oss inte i. Vi rödgrönrosa ser en potential att snabbt lägga grunden till en ny infrastruktur under den pågående krisen, säger Malin Sommanö, ledamot för Miljöpartiet i styrelsen för Stadsteatern.

Stadsteatern ska renoveras vilket gör att man redan har budgeterat för lägre biljettintäkter och vårens intäktsbortfall blir inte så stort. Stödet som de rödgrönrosa föreslår är tre miljoner kronor via ett koncernbidrag från kommunens ägarbolag Stadshus AB.

– Göteborgarna har visat stort prov på solidaritet och hjälper varandra med att hämta hem varor och mat så det borde inte vara omöjligt för vår trogna äldre publik att fortsätta njuta av teater över en bit mat. Scenkonst över internet kan också öka tillgängligheten och kanske till och med nå ny publik, säger Kristina Wejstål, ersättare för Feministiskt initiativ i styrelsen för Stadsteatern.

Igår, onsdag, föreslog de rödgrönrosa 20 miljoner extra till kulturnämnden för stöd till såväl fria kulturutövare och grupper som kulturscener och institutioner. Förslaget röstades ner i kommunstyrelsen av de borgerliga partierna och Socialdemokraterna.

Läs hela förslaget här.