röda moln på blå himmel

Kommunstyrelsen stödjer FN:s kärnvapenförbud

Feministiskt initiativ har lämnat in motion om att Göteborg ska skriva på ICAN Cities Appeal, ett stadsupprop mot kärnvapen. Idag beslutade kommunstyrelsen att bifalla motionen med röstsiffrorna 6-5.

ICAN och Göteborgsdottern Beatrice Fihn mottog 2017 Nobels fredspris med sitt arbete för FN:s kärnvapenförbud. Kommunstyrelsen ställer sig nu bakom att Göteborg Stad ska ansluta till ICAN:s stadsupprop till stöd för förbudet. Motionen väcktes av Feministiskt initiativ och det rödgrönrosa blocket. Socialdemokraterna stödjer den och Demokraterna la ner sina röster.

– Det här är en viktig signal till resten av kommunsverige, där Fi har lagt samma motion i flera kommuner. Göteborg har tidigare gjort liknande ställningstagande, och det är fullt inom en kommuns rätt att uttrycka sin mening om närvaro av massförstörelsevapen, säger Stina Svensson (Fi), gruppledare.

I det rödgrönrosa bifallsyrkandet lyfter V, MP och FI fram stadens medlemskap i Mayors for Peace, en organisation som verkar för en kärnvapenfri värld bildad av borgmästarna i Hiroshima och Nagasaki.

– Arbetet mot kärnvapen har varit en viktig del av Vänsterpartiets gräsrotsarbete sedan Stockholmsappellen på 50-talet och för tio år sedan tog vi initiativ till att ansluta Göteborg till Borgmästare för fred, säger Grith Fjeldmose (V) oppositionsråd.

Det slutgiltiga beslutet kommer fattas på kommunfullmäktige 20 februari. Om staden ansluter så kommer Göteborg bli den första svenska kommun som skriver under ICAN:s upprop.

– Frågan om kärnvapen har aktualiserats tidigare i samband med militärövningar så frågan är aktuell lokalt. Det är viktigt att göra vad vi kan för att trycka på för att förbjuda kärnvapen, säger Karin Pleijel (MP), oppositionsråd.

Stina Svensson (Fi), gruppledare
073-5620013