Vänsterpartiet Göteborg val 2022 miljö

Klimaträttvisa i praktiken

Nu är det valår och upp till alla oss partier att tydligt visa hur vi vill minska utsläppen och lösa klimatkrisen. Vänsterpartiet vill agera och är beredda att göra det som krävs, skriver Grith Fjeldmose (V), kommunalråd.

Snart är denna mandatperiod slut och klimatkrisen har förutom pandemin varit i fokus för hela världens politik. Det finns gott om fakta om vilka åtgärder som måste vidtas för att minska utsläppen i kommunen, men tyvärr har endast ett fåtal röstats igenom. I princip har Göteborgs utsläpp av växthusgaser inte minskats alls. Framförallt har det inte gjorts en rättvis omfördelningen, något som krävs för att vi ska kunna ställa om till ett socialt hållbart och fossilfritt liv.

Det är upp till oss som är politiker idag att agera. Vår planet är på väg att förstöras och vi måste agera nu för att stoppa utsläppen. Vi måste ställa om samhället så snart som möjligt för att kunna lämna över en beboelig planet till kommande generationer.

I Göteborg har miljö- och klimatpolitiken präglats av allt för mycket passivitet. Det är beslutat att utsläppen ska minska med över 10 procent per år fram till 2030. Men högerstyret har agerat saktfärdigt och ställer sin tilltro till att marknaden ska lösa allt. Det duger inte. Det är politikens ansvar att lösa klimatkrisen.

Även om klimatkrisen främst bör lösas globalt och nationellt, finns det mycket att göra på lokal nivå. Det är först när vi alla agerar som vi har en chans att lösa krisen. I Göteborg vill Vänsterpartiet fokusera på hållbart resande, förnybar energi och hållbara bostäder.

För att öka det hållbara resandet föreslår vi en rad konkreta lösningar. Den satsning vi prioriterar högst just nu är att halvera priset på månadskortet i kollektivtrafiken. Idag kostar det 815 kronor, det är alldeles för dyrt. Jämför detta med Tyskland där man kan resa med all kollektivtrafik för endast nio euro i månaden nu under sommaren. Om vi ska lyckas få fler att åka kollektivt behöver priset minska. Utöver detta vill vi bygga ut cykelvägarna och göra stora delar av innerstaden bilfri.

Vi vill även satsa på förnybar energi. Det går inte att blunda för att 75 procent av alla växthusgasutsläpp kommer ifrån användning av fossil energi. Konkret vill vi exempelvis skynda på utbyggnaden av fossilfri fjärrvärme, underlätta för att bygga havsbaserad vindkraft och bygga fler solcellsparker. Att satsa på förnybar energi är viktigt då den aldrig tar slut, inte förorenar och inte heller sliter på naturen.

Slutligen vill vi satsa på hållbara bostäder. Vänsterpartiet vill öka bostadsbyggandet för att alla som behöver en bostad ska få det. Men vi vill göra det hållbart. Bland annat genom att minska energianvändningen under byggprocessen, bygga mer i trä då det är mer fördelaktigt ur ett klimatperspektiv och utöka kollektivtrafiken i nybyggda områden för att minska bilberoendet.

Det finns en stark rörelse och folklig opinion för att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle. Nu är det upp till politiken att agera. Omställningen måste ske omgående och politiska beslut ta hänsyn till den akuta kris vi befinner oss i.

Grith Fjeldmose (V) kommunalråd