Socialtjänsten Vänsterpartiet Göteborg

V: Kommunen måste öka tilliten till socialtjänsten

Vänsterpartiet kräver svar på hur kommunen ska agera för att få tillbaka tilliten mellan invånarna och socialtjänsten. Bakgrunden är bland annat Folkets haverikommission, en rapport genomförd av Neutrala Ungdomsföreningen som lyfter flera av socialtjänstens problem.

Vänsterpartiet har krävt svar från kommunen på hur Göteborg kommer stärka tilliten mellan invånarna och socialtjänsten. Svaret ska redovisas på onsdagens kommunstyrelsemöte. Partiet argumenterar att detta är en tillit som många invånare upplever som skadad när föräldrar sökt stöd och hjälp vid oro för sina barn, men inte fått det stöd de behövt.

Boende och föreningslivet i Biskopsgården har tagit fram Folkets haverikommission, en rapport genomförd av Neutrala Ungdomsföreningen som under många år varit verksamma i lokalsamhället i Biskopsgården. Rapporten har nu presenterats för kommunstyrelsen, en rapport där boende får presentera sin bild av lokalsamhället och kontakten med kommunens verksamheter och polismyndigheten. I rapporten framgår det tydligt att förtroendet brister eftersom kommunen och polisen inte hjälper barn och unga i den utsträckning lagen kräver.

– Kommunstyrelsen måste ta detta på allvar, lyssna på invånarna och inse att det behövs mer resurser för att återbygga förtroendet mellan göteborgarna och våra verksamheter, säger Daniel Bernmar (V).

Rekommendationerna till Göteborgs stad i rapporten är tydliga: kommunens högsta ledning måste ta ansvar för ett förändringsarbete inom skola, fritid, socialtjänst och kring boendefrågor.

– Att invånarna kan lita på att det finns hjälp att få från socialtjänsten är grundbulten för att nå dit. För att förebygga våld och utsatthet behöver socialtjänsten kunna erbjuda tidiga insatser och samarbeta med de föräldrar som söker hjälp, säger Jenny Broman (V).

Vänsterpartiet har under året bland annat lagt förslag om mer förslag till socialtjänsten, ökad tillit till socialtjänsten, kartläggningen av socialtjänsten insatser, satsning på fritidsgårdar och utökad lovsatsning för psykisk hälsa. Samtliga förslag har blivit nedröstade i kommunstyrelsen.

PRESSKONTAKTER:

Nå Daniel Bernmar (V) för en kommentar på 0736 54 71 65, [email protected]