bostadsbyggande göteborg

Tre förslag för ett ökat bostadsbyggande i Göteborg

I Göteborg har vi en bostadskris, en etta kan kosta flera miljoner kronor och kötiden för förstahandskontrakt kan vara åtskilliga år.

Vi ser bostadsbristen som en konsekvens av att det byggs för lite och att det byggs alldeles för dyrt. Detta är en konsekvens av att marknadskrafter och vinstintressen har ett för stort inflytande över vad som byggs och vem som får bo var. Vidare finns det i Göteborg ett kompakt politiskt motstånd från de borgerliga som vill minska antalet nybyggda hyresrätter.

Dessutom gäller det minskningen av befintliga hyresrätter. Återkommande initiativ till massombildningar, utförsäljningar och renoveringar minskar tillgången till åtkomliga hyresrätter i det allmänna beståndet. I år tog den samlade högern med hjälp av Sverigedemokraterna beslut i kommunfullmäktige om att sälja ut allmännyttan i Göteborg.

Vi har tre förslag för ökat bostadsbyggande i Göteborg

• Vi vill att minst hälften av alla lägenheter som byggs i Göteborg ska vara hyresrätter med rimliga hyrorDessa ska i första hand byggas i miljöer där hyresrätten är underrepresenterad för att minska boendesegregationen.
  • Vi föreslår att tio procent av alla hyresrätter ska vara billiga hyresrätter och att detta ska regleras redan vid markanvisning. Markpriserna bör skifta beroende på ändamålet och ska leva upp till målsättningen att minska bostadsbristen. Det kan också vara dags att börja diskutera att avsätta särskilda områden för att förbättra tillgången till studentbostäder.
  • Vi tror att kommunen kan börja använda både planmonopolet och sin makt som markägare för att tillgodose människors behov av bostäder.

Vi vill bygga fler hyresrätter som vanligt folk har råd med – även i de välmående villastadsdelarna. För att motverka segregationen och skapa en blandad stad behöver alla göteborgare kunna bo i alla delar av Göteborg.