Satsa på klimatsmart tågturism till Göteborg

Avsluta stadens lobbyarbete för fler flygturister och satsa istället på att få fler tåg till och från Göteborg från viktiga besöksländer som Tyskland och Danmark. Det föreslår Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt Initiativ. Det skulle få stadens besöksnäring att  blomstra samtidigt som vi når stadens klimatmål och Parisavtalet.

En uppföljning som Göteborg & Co gjort av hur besöksnäringen påverkats av pandemin visar att besöksnäringen i Göteborg redan under sommaren 2021 är på väg att återhämta sig. Hotellen var uppe i cirka 80% beläggning samtidigt som flygpassagerare via Landvetter flygplats var på en mycket låg nivå, endast 25% av tidigare. Det visar att flyget inte är nyckeln till en livskraftig besöksnäring. Trots det finns ingen analys av hur bättre tågtrafik kan gynna Göteborgs som besöksmål. I det fortsatta arbetet lyfter Göteborg & Co visserligen frågan om nya målgrupper men även frågan om flygets återhämtning.

– Vi vill ha fler tågturister till Göteborg. Den höga nivå som flygresandet hade före pandemin var ohållbar. Vi är mitt i en klimatkris, vi behöver använda den förändringskraft som pandemin tvingat oss till, för att underlätta grön omställning, säger Karin Pleijel oppositionsråd i Göteborg för Miljöpartiet.

Även om det pågår ett omställningsarbete för flyget är det fortfarande väldigt långt kvar till att kunna ersätta fossilt flygbränsle, och volymen flygresor behöver överlag minska. Enligt FN:s klimatpanels IPCC:s senaste rapport så är tiden knapp. Göteborg Stads eget miljö- och klimatprogram är inriktat på att Göteborg ska vara klimatneutralt 2030. Där pekas transporter ut som ett viktigt område för att minska klimatutsläppen.

– Det är orimligt att vi lägger kommunala skattepengar på att främja långväga flygturism, det är fossilt skattestöd. Vi vill satsa på bättre tågförbindelser, både inom Sverige och ner till Europa, säger Grith Fjeldmose oppositionsråd Vänsterpartiet.

De rödgrönrosa ser att det är mycket positivt att Göteborg vid flera tillfällen blivit utnämnd som årets mest hållbara destination. Nu behöver staden gå vidare och titta på själva klimatavtrycket från resan till och från Göteborg.

– Vi tror att många fler besökare skulle välja tåget med fler avgångar och om det blir enklare att boka biljetter. Vi behöver en övergång till tåg – staden kan inte ha som mål att öka antalet flygturister, säger Stina Svensson gruppledare Feministiskt initiativ.

Förslaget i korthet:
Göteborg & Co får i uppdrag att avsluta flygfrämjande satsningar. Göteborg & Co får i uppdrag att verka för fler och mer lättillgängliga tågförbindelser till och från Göteborg.

Bifogar motionen: Motion – enklare att ta tåget till och från Göteborg

PRESSKONTAKTER: