Hemlös man sitter på marken

Stoppa kriminaliseringen av hemlösa

Den nya folkbokföringslagen skulle sätta stopp för ­organiserad ­brottslighet och välfärdsfusket. Men nu visar en granskning av tidningen Hem & Hyra att det främst är hemlösa och andra utsatta som har åtalats. Drygt hälften av alla åtalade i landet har åkt fast i Göteborg. Nu kräver Vänsterpartiet att regeringen löser frågan.

Folkbokföringslagen skrevs om 2018 och det blev då straffbart att folkbokföra sig på fel adress. Syftet var att bättre kunna komma åt den organiserade brottsligheten, handeln med svartkontrakt och människor som fuskar med bidrag. Men nu visar en granskning av tidningen Hem & Hyra att endast 11 av de 123 åtal som väckts är relaterade till bidragsfusk.

– Den nya lagen har istället drabbat hemlösa och andra utsatta som gjorts till kriminella och fått sina liv förstörda, säger Tony Haddou (V) riksdagsledamot.

I över 50 av de 123 fallen handlar det om människor som är hemlösa. Resterande fall har antingen kopplingar till hotbild mot personen i fråga, separation, skilsmässa och några få fall knutna till andra typer av brottslighet.

– Vänsterpartiet tänker inte acceptera att regeringen gör livet ännu värre för de redan utsatta. Vi lägger därför ett utskottsinitiativ i riksdagens skatteutskott där vi föreslår att regeringen skyndsamt ska lösa den här frågan, säger Haddou.

Utskottsinitiativet ska behandlas i riksdagens skatteutskott 25 mars. Läs det här.

Drygt hälften av alla åtalade i landet har åkt fast i Göteborg. Dock tyder inget på att fusket är vanligare i Göteborg än någon annanstans. Det tycks snarare bero på prioriteringar och effektivare samarbete mellan myndigheter.

– Jag skäms över att myndigheterna prioriterar denna fråga i Göteborg. Vi borde istället lägga resurserna på att hjälpa dessa personer ur hemlöshet och bygga hyresrätter med rimliga hyror och som folk har råd med, säger Maj Karlsson (V), riksdagsledamot.

Läs Hem & Hyras granskning.

PRESSKONTAKTER:

Nå Tony Haddou (V) för en kommentar på 072-467 61 38 eller [email protected]