Palestina

Daniel Bernmars tal på demonstrationen för Palestina

I söndags var Daniel Bernmar, vår gruppledare, en av talarna på demonstrationen anordnad av Enhetsfront för Palestina. Här är hela hans tal.

Palestinavänner,

Tack för inbjudan och för att jag får tala här idag

Jag måste inleda med att säga att jag skäms över Sveriges regering. Vi har gått från en moralisk stornation i världen till vindflöjel utan riktning. Vänsterpartiet kommer aldrig acceptera det och fortsätter trycka på för omedelbar vapenvila och slut på ockupationen!

Tidigare i veckan upprepade utrikesministern återigen att en permanent vapenvila skulle ”innebära att man fråntar Israel rätten att försvara sig”. Ett häpnadsväckande uttalande efter den fasansfulla bombandet mot civila mål.

På regeringens hemsida kan man läsa ett ”ställningstagande i konflikten”

Inte ett enda ord i detta sk ställningstagande om alla civila som dödats i Gaza. Hur kan det vara så svårt att uttala sin avsky mot att nästan 30 000 människor varav 11 000 barn har dödats?

När regeringen till slut agerar på något sätt så väljer de inte att stötta Gazas civila befolkning – de väljer i stället att stoppa allt stöd till UNWRA, baserat på rykten och propaganda. Det enda det kommer leda till är att fler människor kommer dö. Regeringens beslut är oacceptabelt och vi kräver att biståndet till UNRWA återupptas nu!

Gång på gång har regeringen agerat och uttalat sig på ett sätt som förminskar och relativiserar det som faktisk pågår. Ett folkmord. Vi accepterar inte det. Sveriges regering måste kräva ett permanent eldupphör och slut på ockupationen!

Palestinavänner!

Jag är kommunpolitiker i Göteborg och egentligen och internationell fred och utrikespolitik är inte min fråga, jag håller mest på med välfärd i Sverige. Men för mig är det viktigt att tala här idag eftersom det finns många göteborgare som har bakgrund i Palestina. Jag vill visa att det fortfarande finns krafter här som står upp för mänskliga rättigheter och internationell rätt.

För två månader var jag på en minnesceremoni där jag träffade palestinska familjer som med fasa nåtts av nyheter om hur släktingar fallit offer för Israels attacker. Barn, systrar, fruar, kusiner och vänner.

Det var två månader sedan. Sedan dess har tusentals göteborgare tvingats höra om hur vänner och familj i Gaza har dödats och tvingats på flykt.

Alla göteborgare kan följa nyhetsrapporteringen över hur Gazas barn utplånas, lemlästas eller lever i akut hungersnöd.

Men vi är många runt om i världen och Göteborg som reagerar och som inte kommer låta oss tystas. Vi i Vänsterpartiet kommer fortsätta arbeta otröttligt för fred och frihet för alla palestinier!

Det är omöjligt att tala här idag utan att säga något om Rafah.  Jag är säker på att alla vi som är samlade här har följt Gazabornas interna flykt med fasa ”gå dit för där kommer det vara säkert” därefter följer attacker. Gång på gång, samma folkmordstaktik. Under veckan har medier och människorättsorganisationer presenterat bevis för att Israel har attackerat civila som sökt skydd i Rafah också, precis som på många platser innan. Och vi har alla hört Netanyahus planer om en markoffensiv.

Det kommer innebära en total katastrof och tusentals civila riskerar att dö. Detta är helt oacceptabelt och uppenbart ett brott mot internationell rätt. Och detta är bara höjden av brott efter 75 år av ockupation. Ockupationen och kriget måste få ett slut, Sverige och EU måste rikta sanktioner och krav på Israel!

Palestinavänner!

För vi är många som står upp för Gaza, vi ser nya protester och nya grupper som både kräver eldupphör men självklart även ett slut på ockupationen, en gång för alla. Vi måste fortsätta sätta hård press på regeringen att byta fot. Vänsterpartiet kommer göra vår del! Vi kommer aldrig sluta kämpa för ett fritt Palestina.