Vi skjuter till 1,5 miljarder för att skydda välfärden

Göteborgs rödgröna styres budgetförslag fokuserar på välfärden, klimatet och att förebygga kriminalitet. För att finansiera budgeten ska pengar omfördelas från byråkrati och administration, bland annat genom en särskild anställningsprövning på alla förvaltningar.

Hög inflation och en regering som skär ner på kommuner och regioner har satt välfärden över hela landet under enorm press. Enligt SKR:s prognoser lämnar regeringens budget ett hål på cirka 12 miljarder i den svenska välfärden. Mot bakgrund av detta extremt allvarliga ekonomiska läge lägger det rödgröna styret en budget där det görs hårda prioriteringar med fokus på välfärd, trygghet och att förebygga brottslighet.

Totalt skjuts 1,3 miljarder till för att göra en kostnadsuppräkning enligt prisindex för kommunal verksamhet (PKV) på 4,1 % för att skydda välfärden mot prisökningarna och regeringens nedskärningar på kommunerna. Utöver uppräkningen skjuts ytterligare ca 200 miljoner till för att stärka välfärden. Grundskolan får 100 miljoner extra, förskolan får 40 miljoner extra och äldreomsorgen får cirka 50 miljoner extra.

Skattesatsen förblir oförändrad på 21,12 kr. Det möjliggörs bland annat genom uttag från resultatutjämningsreserven (571 mnkr) och en hög utdelning från bolagen (750 mnkr).

Cirka 100 miljoner omfördelas från byråkrati och administration till välfärden genom en särskild anställningsprövning. Det innebär att inga anställningar får göras ovanför första linjens chef – exempelvis rektor på en skola eller enhetschef på ett äldreboende – utan synnerliga skäl och ska då godkännas av ansvariga politiker.

Som en krisåtgärd stoppas också den höjning av politikernas löner som normalt sett sker automatiskt varje år. På grund av den höga inflationen innebär det i praktiken en stegvis sänkning av politikerlönerna.

– Vi har sett verklighetsfrånvända högerpolitiker runt om i landet som höjt sina egna arvoden samtidigt som människor har svårt att betala räkningarna. För oss är det självklart att frysa kommunalrådens arvoden även för 2024 och 2025, säger Daniel Bernmar (V), vice ordförande i kommunstyrelsen.

Samtidigt driver regeringen en klimatfientlig politik som ökar utsläppen dramatiskt. Därför prioriteras bland annat hållbart byggande, nya gröna jobb och fler samt säkrare cykelvägar.

Budgeten börjar gälla vid årsskiftet och presenterades vid en gemensam presskonferens i rådhuset under tisdagsförmiddagen.

Här kan du läsa den rödgröna budgeten för Göteborgs Stad 2024.