Stolt vänster i praktiken

För oss är hbtqi-politik inte bara prat om allas lika värde en vecka under Pride. Vi tar ansvar för att få till politiska förändringar som gör verklig skillnad. Här presenterar vi ett urval av det vi gjort i Göteborg de senaste åren.

Motion om boendeformer riktade mot äldre hbtq-personer

En oro som äldre hbtq-personer lyft är hur de kan bli behandlade i äldreomsorgen och i sitt hem. Därför föreslog Vänsterpartiet att Göteborg skulle inrätta ett trygghetsboende eller gemensamhetsboende för äldre hbtq-personer samt att det skulle skapas minst en enhet inom särskilt boende inriktad mot hbtq-personer.

Motion om att ta fram en modell för att införa normmedvetet arbetssätt i äldreomsorgen

Vänsterpartiet ville ta fram en modell för att införa ett normmedvetet arbetssätt i äldreomsorgen. För Vänsterpartiet är det av oerhört stor vikt att se till äldre får behålla den värdighet det innebär att få vara sig själva hela livet. Ingen ska behöva gå in i garderoben igen som pensionär därför att stadens egna verksamheter lever kvar i gamla hjulspår.

Interpellation om genomförandet av Göteborgs Stads plan för att förbättra hbtq-personers livsvillkor

Bettan Andersson från Vänsterparitet ställde kommunstyrelsens dåvarande ordförande Axel Josefsson mot väggen och ifrågasatte att högerstyret valt att lägga ner två mötesplatser för unga hbtq-personer. Vi vill se fler kommunala mötesplatser för unga hbtq-personer. Det behövs mer kunskap och bättre rutiner för att fånga upp och ge rätt stöd till de hbtq-personer som mår dåligt. I det arbetet är mötesplatserna livsviktiga!

Interpellation om situationen för unga hbtqi-personer i grundskolan

Bettan Andersson agerade på en rapport som visade att unga hbtqi-personer upplever att de inte är inkluderade i vare sig undervisningen eller läromedlen i skolan och att fler känner sig otrygga. Bettan krävde att grundskole-nämndens dåvarande ordförande skulle redogöra för hur de tänkte förbättra situationen för unga hbtqi-personer i grundskolan samt säkerställa att personal har kompetens om hbtqi-frågor och att läromedel inkluderar hbtqi-personer. Det är bedrövligt att unga hbtqi-personers rättigheter inte tillgodoses i grundskolan och det kommer vi som vänsterpartister aldrig att acceptera.