Entrén till Andra Långgatan 20. Fullt med folk utanför och ballonger syns.

Sitt i styrelsen för Fastighetsföreningen!

Andra Långgatan 20 har varit Vänsterpartiet i Göteborgs högborg i över 70 år. Vi har tagit ett snack med Zandra Valencia Skogsfors, ordförande i den fastighetsförening som förvaltar huset på Andra Långgatan 20, där Vänsterpartiet hyr in sig.

Nu i vår ska Fastighetsföreningen ha föreningsstämma och välja in nya personer i sin styrelse – ett mycket viktigt och varierande uppdrag. Är det kanske något för dig? Läs intervjun med Zandra och få svaret.

Vad är Fastighetsföreningen och vilken relation har Fastighetsföreningen till Vänsterpartiet?

Fastighetsföreningen är en ekonomisk förening som äger och förvaltar Vänsterpartiets hus på Andra Långgatan 20. Man kan säga att Vänsterpartiet Göteborg äger huset genom att de har en majoritet av andelarna i föreningen.

Vad gör Fastighetsföreningen?

Vi ser till att huset tas om hand löpande med drift, underhåll och investeringar. Vi har till exempel planerat och genomfört takbytet på gårdshuset, förnyat pentryt i gårdslokalen Solveig och rustat upp publokalen så att den kan användas på nytt. Men vi har också hand om kommunikationen med hyresgästerna i huset, beslutar kring tekniska frågor och, såklart, arbetar för att huset ska fungera så bra som möjligt för Vänsterpartiet även i framtiden!

Hur är det att sitta i styrelsen?

I styrelsen får man koll på allt som rör huset och är med både i de löpande frågorna, men också i att tänka strategiskt kring huset, som ju är Vänsterpartiet Göteborgs enskilt största tillgång. Var och en bidrar med det vi kan, både organisatoriskt och utifrån sakkunskap, ibland också praktiskt. Vi har möten cirka en gång i månaden.

Vad är det för uppdrag man kan nominera till inför föreningsstämman?

På stämman väljs styrelse och revisorer. Vi skulle gärna bli fler som har tid och engagemang för vårt hus!

Vill du sitta i styrelsen eller nominera någon annan? Skicka din nominering till [email protected] senast 10 april.

Intervjun med Zandra är från 2023.