Feministiska vinster Vänsterpartiet Göteborg

Feministiska vinster!

Här samlar vi några av våra senaste feministiska vinster. Vi fortsätter kämpa för att underlätta för alla kvinnor i samhället.

Slopat avgiften på skyddat boende

I november 2022 fick vi igenom motionen från Feministiskt initiativ om att ta bort avgiften för skyddat boende. Ingen ska behöva återgå till en våldsam relation eller till en bostad där det finns risk för att våldsutövaren återupptar våldet. Det är så otroligt viktigt och något som vi kämpat för länge.
I årets budget har vi även prioriterat bättre rutiner och arbetssätt för att fler våldsutsatta ska få ett långsiktigt boende.

Infört nollvision mot mäns våld mot kvinnor i Göteborgs stad

Förra året ställde sig en majoritet av partierna i Göteborg ställer sig bakom Vänsterpartiets motion där införandet av nollvisionen föreslås. Konkret handlar förslaget om att Göteborgs Stad ska anta en nollvision mot våld i nära relationer och att arbetet med att motverka våld ska utökas.

Äntligen kommer insatser mot mäns våld mot kvinnor ges högsta prioritet. Detta är historiskt!

Långsiktig satsning på tjej- och kvinnojourer

I årets budget har vi prioriterat att säkerställa långsiktig finansiering till de ideella tjejoch kvinnojourerna.

Höjt garantipensionen

Förra året fick Vänsterpartiet nationellt igenom höjd garantipension för alla människor med garantipension. Majoriteten av människor med garantipension är kvinnor, så denna höjning var en välkommen feministisk seger.