Håkan Eriksson omvald till ordförande

Håkan Eriksson har blivit omvald som Vänsterpartiets distriktsordförande i Göteborg. Han valdes enhälligt av ombuden under partiets distriktsårskonferens i helgen.

Håkan Eriksson är född och uppvuxen på Hisingen och bor idag i Biskopsgården. Det blir Håkans tredje år som ordförande i Göteborg och han är glad och rörd över det fortsatta förtroendet.

– Jag är både glad och hedrad. Det känns otroligt fint att få fortsatt förtroende att leda distriktet, kommenterar Håkan Eriksson omvalet.

Sedan han tillträdde 2021 har partidistriktet växt med över 1000 medlemmar, till ungefär 3500. Det är en historisk medlemsökning och många gick med i Vänsterpartiet i och efter valrörelsen 2022.

– Vänsterpartiet Göteborg har vuxit snabbt. Det är tydligt att vi är många göteborgare som fasar inför det högernationalistiska styrets hårdföra auktoritära politik som gör folk fattigare och otryggare, driver välfärden i botten, splittrar folket och förvärrar klimatkrisen.

– De kommande åren kommer ställa höga krav på oss att agera mot den politiska utvecklingen och vara en samlande kraft för antirasism, solidaritet och jämlikhet. För det krävs en stark och målmedveten utomparlamentarisk kamp men jag är helt övertygad om att vi tillsammans kan åstadkomma förändring på riktigt.