ekonomiskt bistånd till barnfamiljer göteborg

Mer ekonomiskt bistånd till barnfamiljer i Göteborg

Barnfamiljer med ersättning från Socialtjänsten i Göteborg kommer få upp till 1325 kr extra per månad, genom ett nytt politiskt förslag från det rödgröna styret.

–  Många lever under hård ekonomisk press och detta är en mycket viktig insats för stadens utsatta barnfamiljer, Jenny Broman (V).

2022 beslutade riksdagen om att införa ett behovsprövat tilläggsbidrag till utsatta barnfamiljer som betalats ut automatiskt via bostadsbidraget. Några som däremot inte automatiskt tagit del av biståndet är barnfamiljer med ekonomiskt bistånd från socialtjänsten.

På grund av stödets utformning beslagtar i praktiken många kommuner hela beloppet, vilket Hem & Hyra rapporterat om. Det innebär att de mest utsatta barnfamiljerna inte har märkt någon skillnad i plånboken.

– Detta är ett krisstöd och priserna är de högsta de någonsin varit. Detta är pengar Göteborgs barnfamiljer behöver snarast möjligt, säger Jenny Broman (V).

Att alla inkomster ska räknas av från ekonomiskt bistånd är en grundläggande princip i Sverige, men kommuner kan välja att avstå från den. I och med det politiska beslutet slutar Göteborg räkna av tilläggsbidraget för 2023 som i stället kommer nå ut till barnfamiljerna.

Förslaget som har stöd av Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet förväntas röst igenom på kommunfullmäktige den 26:e januari.

Fakta:

Den som har barn boende hos sig kan ha rätt till bostadsbidrag beroende på bland annat deras inkomster och kostnader. Barnfamiljer som har bostadsbidrag får med anledning av ekonomin ett tillfälligt tilläggsbidrag till och med juni 2023. Tilläggsbidraget är 25 procent av ordinarie bostadsbidrag varje månad. Det höjda bostadsbidraget innebär ytterligare max 1325 kronor per månad och familj.

Läs mer. (Försäkringskassan)Tilläggsyrkande V MP S särskilt yttrande C angående riksnorm ekonomiskt bistånd för 2023PRESSKONTAKTER:

Nå Jenny Broman (V) för en kommentar på 0739 73 62 53, [email protected]

Pressekreterare: