Göteborgs centralstation. Ingången från Brunnsparken.

Nya styrets krav på regeringen: Återuppta tågsatsning mellan Göteborg och Borås

Nyligen meddelade regeringen att man pausar den planerade satsningen på ny modern järnväg mellan Göteborg och Borås. Nu vill Göteborgs nya rödgröna styre samla alla partier bakom en officiell skrivelse till regeringen, där kommunen kräver att man återupptar tågsatsningen.

Det var den 23 december som regeringen meddelade att man pausar den planerade järnvägssatsningen med dubbelspår mellan Göteborg och Borås. Den har planerats under många år och skulle minska restiden mellan de två städerna med minst 20 minuter. Beskedet har fått skarp kritik från både politik och näringsliv. Västsvenska Handelskammarens vd Johan Trouvé har kallat det ett ”katastrofbeslut” och menar att regeringen försökt mörka beslutet genom att smyga ut det dagen före julafton. Den tidigare M-toppen Johnny Magnusson har beskrivit beskedet som ”det tokigaste jag varit med om”, men från regeringspartiernas nuvarande kommunpolitiker har det varit märkbart tyst.

Det vill Göteborgs rödgröna styre nu ändra på. På nästa kommunstyrelsemöte vill S, V och MP låta kommunen skicka en formell begäran från kommunstyrelsen till regeringen om att återuppta arbetet med järnvägssträckan. De tre partierna har tillsammans majoritet i kommunstyrelsen, vilket innebär att förslaget kommer gå igenom, men kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius (S) hoppas kunna få med sig även regeringspartiernas lokala företrädare för att sätta press på regeringen och få den att tänka om.

– Vi har tidigare haft en bred politisk enighet om att Göteborgs invånare och företag behöver bättre tågtrafik till Borås. Om det är någon som kan sätta press på regeringen och stoppa det här sveket så är det de partier som utgör regeringsunderlaget. Vi vill ge deras lokala företrädare chansen att resa sig över partipolitiken och sätta Göteborgs bästa först, säger Jonas Attenius (S).

Vänsterpartiets kommunalråd Daniel Bernmar tycker att löftesbrott om en så viktig statlig investering i modern järnväg som Göteborg-Borås är en skam för Sverige och att regeringen måste ställas till svars.

– Göteborg och Borås saknar en bra järnväg, den borde sen länge uppgraderats till att bli funktionell och modern. Göteborg förväntar sig att staten håller vad som är lovat, det duger inte att vi har en tågstandard av museal kvalité mellan viktiga delar av regionen, säger Daniel Bernmar (V).

Karin Pleijel är kommunalråd för Miljöpartiet och ansvarar för miljö- och klimatfrågor i Göteborgs kommunstyrelse. Även hon är djupt kritisk till regeringens besked och menar att det är ett stort svek som drabbar både människor och miljö i Västsveriges två stora städer.

– När restiden med ny järnväg kortas till drygt 35 minuter kan hundratals bussar och tusentals bilresor mellan städerna ersättas av bekväma tågresor. En modern järnväg betyder att buller, utsläpp och trängsel i biltrafiken minskar i Göteborg.