Demonstration Stoppa hyreschocken

Demonstration och tal för att stoppa hyreschocken

Idag samlades flera hyresgäster, företrädare från Hyresgästföreningen och Vänsterpartister på Kungsportsplatsen för att demonstrera mot hyreschocken. Hannah Klang, ledamot i Vänsterpartiets partistyrelsen var en av talarna.

Demonstrationen arrangerades av Bostadspolitiska Gruppen Norra Göteborg.

Bakgrunden till demonstrationen idag är att flera fastighetsägare i Göteborg chockhöja hyrorna med uppåt 10 procent på grund av kostnadsökningarna i samhället. Vänsterpartiet backar hyresgästernas strid mot en sådan orimlig hyreshöjning.

Här kan du läsa hela Hannah Klangs tal:

Vänner, kamrater, hyresgäster
Tack för att jag får komma och tala här idag. Jag heter Hannah Klang och representerar Vänsterpartiet här idag.
Den hyreshöjning som Fastighetsägarna har  flaggat för är inte bara oanständig och extremt girig. Den är inte ens förankrad i verkligheten.
Jag hörde på radion häromdagen hur några fastighetsägare beklagade sig om att de har så mycket högre kostnader nu och att detta skulle förklara varför de vill höja hyrorna med runt 10%.
Det fick mig att undra vad som hände med all den vinst de samlat på sig innan elpriserna höjdes och innan inflationen var ett faktum? Jag undrade hur illa ställt det egentligen kan vara för dem när de lät så bekymrade i media.
Så jag gjorde lite research och hör och häpna.
VD’n för min egen hyresvärd Fortinova köpte en ny Porsche för inte så länge sen och gav aktieägarna en ordentlig utdelning förra året.
Hans Wallenstam är VD för Wallenstam. Han bor i en villa värderad till 16 miljoner kronor och fick de senaste 2 åren en sammanlagd utdelning på över 3 miljarder kronor. Det är helt vansinniga summor.
VD’n för Stena fastigheter bor i en 7 miljonerkronorsvilla, för att inte tala om förmögenheten som koncernens ägare och stans rikaste person Dan Sten har samlat på sig. Den går inte att riktigt att greppa de summorna. 36 miljarder var hans förmögenhet 2019. Det är självklart inte bara hyror som bidragit till det, men det går knappast någon nöd på honom om man säger så.
Och nu ska vi betala för lite högre omkostnader i hans och andras verksamhet? Vad hände med god ekonomisk hushållning och att vara beredd på variationer i inkomst och kostnader?
Som drakar sitter de och vaktar sina förmögenheter och vägrar ta sitt ansvar när det går lite sämre för deras bolag. De som alltid brukar säga att de ska ha så bra betalt för att de tar så stora risker, men om man går in på de här bolagens hemsidor och läser informationen till investerare så avslöjar de att de inte alls tar några risker.
På fortinovas hemsida kan vi läsa, citat: ”Oavsett ekonomisk utveckling behöver människor någonstans att bo. För investerare betyder detta säkerhet, förutsägbarhet och bra utvecklingsmöjligheter.” slutcitat.
De vet att vi som betalar för deras lyxkonsumtion inte har något annat val än att betala. Alla behöver någonstans att bo. De tar inga risker för när det går lite sämre så ska vi plötsligt ta all kostnad, men vi fick knappast lägre hyra de åren då det gick så himla bra att de kunde ta ut miljarder i vinst.
Elpriserna och andra omkostnader kommer antagligen att gå ner igen i framtiden.
Men låt oss vara ärliga. Hyrorna kommer aldrig att sänkas igen. Höjs de med 10 procent kommer det att bli det nya utgångsläget. Vi vet att detta är något som kommer bli omöjligt för många hyresgäster att lösa. Vi som redan vänder på varje krona för att få vardagen att gå ihop och som troget betalat vår hyra varje månad, så att miljardärerna kunnat köpa lyxvillor och bilar ska nu tvingas ta hela kostnaden när priserna stiger.
Hyresvärdarna är stora företag, de är inte altruister eller småföretagare. Deras mål är att tjäna pengar till ägarna. Och det är otroligt starka krafter vi talar om. Om inte Hyresgästföreningen funnits för att ta den här fighten hade vi som hyresgäster inte haft en chans.
Jag vill verkligen tacka för att ni har ordnat den här demonstrationen här idag. Det är viktigt att vi är många som står upp emot de här helt absurda hyreshöjningarna.
Maktfördelningen är enormt skev men ju fler vi är som står på oss och höjer våra röster, desto bättre chans har vi. Vi såg att det fanns möjlighet att göra skillnad när vi stoppade marknadshyrorna tillsammans förra året. Det hade inte gått om det inte hade funnits ett tryck och en opinionsbildning kring frågan i samhället innan det kom till att stoppa det i riksdagen.
Vi i Vänsterpartiet värderar det fina samarbetet vi har med hyresgästföreningen och andra progressiva organisationer högt. Tillsammans kan vi ta oss an även denna utmaning och vinna. Vi måste vinna. För alla hyresgästers skull.
Tack.