Högeroppositionens budgetförslag = nedskärningar

Under onsdagen presenterade oppositionspartierna M, D, L och KD ett gemensamt budgetförslag för Göteborgs Stad 2023. S, V och MP, som väntas ta över det politiska styret vid årsskiftet, är kritiska till högeroppositionens budgetförslag som de menar innebär stora utförsäljningar av hyresrätter, nedskärningar i välfärden och klena satsningar på miljö och klimat.

Högeroppositionens budgetförslag finansieras till stor del genom intäkter från att sälja ut kommunalt ägda fastigheter, särskilt genom att sälja ut hyresrätter.

– Högerpartierna vill finansiera välfärden genom att sälja ut göteborgarnas hyresrätter. Problemet är bara att förr eller senare får man slut på folks gemensamma tillgångar att sälja ut och då väntar stora nedskärningar. Göteborgarna vill inte ha utförsäljningar. De vill ha välfärd, trygghet och bostäder, säger Jonas Attenius (S), kommunalråd.

Sveriges Kommuner och Regioner har flaggat upp för att välfärden saknar flera miljarder till följd av inflationen. I sin egen budget räknar S, V och MP upp budgeten med 6% för hela kommunen, vilket motsvarar den kostnadsutveckling som förutspås drabba kommunerna enligt SKR och som är nödvändig för att undvika nedskärningar.

Högerpartierna räknar istället bara upp nämndernas budget med 4,5%, vilket i praktiken innebär att bland annat skolan, omsorgen och idrotten kommer drabbas av stora nedskärningar. Totalt innebär budgetförslaget nedskärningar på 514 miljoner.

– Högern har lagt en slarvig oppositionsbudget där högre löner och priser underkompenseras vilket innebär nedskärningar i välfärden. Idrott- och föreningslivet speciellt utsätts för ett ekonomiskt stålbad. Det är en allvarlig underfinansiering av välfärden och föreningslivet. Samtidigt så visar denna slarvbudget att Axel Josefson dessutom slängt alla sina tidigare principer över bord, säger Daniel Bernmar (V), kommunalråd.

De rödgröna partierna kritiserar att högerpartierna under sin presskonferens inte ens nämnde klimatet och att budgeten kraftigt sänker klimatambitionerna.

– Det är skralt med satsningar på miljö- och klimatområdet mitt i en klimatkris. Högeroppositionen nämner inte med ett enda ord om miljö- och klimat vid sin budgetpresentation idag. Det är anmärkningsvärt och en sorglig signal från högerpartierna att de prioriterar bort framtiden för våra barn och barnbarn, säger Karin Pleijel (MP), kommunalråd.