närbild av ballonger. En ballong har Vänsterpartiets logga tryckt på.

Göteborg får ett rödgrönt styre

Idag blev det offentligt att Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet tar över makten i Göteborg.

– Äntligen blir det maktskifte i Göteborg! Vänsterpartiet är starkare än någonsin och redo att styra. Tillsammans ska vi skapa ett mer rättvist Göteborg, säger Daniel Bernmar, gruppledare och ett av Vänsterpartiet Göteborgs tre kommunalråd.

Maktskiftet blev klart efter att Centerpartiet meddelat att de går i opposition och därmed inte kommer tillhöra något politiskt block.

Att Centerpartiet går i opposition innebär att de kommer bli vågmästare i kommunfullmäktige och i många nämnder och styrelser. Vårt nya rödgröna styre har 40 av 81 mandat i kommunfullmäktige. Det är ingen majoritet, men det är ett betydligt stabilare styre än det lilla högerstyret som styrde Göteborg med 24 mandat av 81 under förra mandatperioden.

Vi ser att vi kommer att kunna styra staden i minoritet och få igenom mycket viktig vänsterpolitik. Dels eftersom Centerpartiet komma lägga en egen budget i kommunfullmäktige, vilket gör att vår rödgröna budget kommer att samla flest röster i budgetomröstningen senare i höst. Dels har vi rödgröna majoritet i kommunstyrelsen där de flesta övergripande besluten för kommunen fattas.

En av anledningarna till att Centerpartiet väljer att gå i opposition själva är att de inte vill ge Sverigedemokraterna något inflytande. Skulle högerstyret ta makten skulle de bli beroende av Sverigedemokraternas stöd i alla omröstningar. Vi har respekt för deras ställningstagande mot Sverigedemokraterna. Genom att vi delar denna syn på grundläggande fri- och rättigheter med Centerpartiet hoppas vi också att vi kan komma överens om många viktiga frågor under mandatperioden.

Inom ett par veckor kommer det nya rödgröna styret att presentera en budget och en politisk överenskommelsen för de kommande fyra åren. Den politiska överenskommelsen innehåller den politik som vi rödgröna gemensamt kommer driva under mandatperioden. Inom kort kommer vi även presentera vilka områden som Vänsterpartiet kommer ansvara för inom samarbetet.