Gratis frukost på alla skolor

Vänsterpartiet föreslår att alla skolor i Göteborg ska erbjuda gratis frukost. De stigande matpriserna har gjort det ännu svårare för bland annat ensamstående föräldrar att ha råd med frukost till sina barn, något Vänsterpartiet vill lösa genom att erbjuda gratis skolfrukost.

– Inga barn ska behöva gå hungriga till klassrummet, säger Jenny Broman (V).

I takt med att inflationen stiger går priserna på svenska matvaror raskt upp, något som har lett till att allt fler människor söker hjälp av frivilliga hjälporganisationer. Göteborgsbiskopen Susanne Rappmann och Räddningsmissionen är några av de som larmat om den snabbt ökande matfattigdom i Göteborg.

Därför föreslår nu Vänsterpartiet i ett nytt förslag att efter valet införa gratis skolfrukost i hela Göteborg

– Inga barn ska behöva gå hungriga till klassrummet. Skolfrukost skulle både underlätta ekonomiskt för många föräldrar och förbättra lugnet i klassrummen, säger Jenny Broman (V) kommunalråd.

Redan idag väljer ett fåtal av Göteborgs grundskolor att servera gratis frukost. De rektorer som infört gratis skolfrukost argumenterar att det skapar positiva effekter för elever och personal. Precis som skollunchen skulle införandet av skolfrukost bidra till en mer likvärdig skola.

– Det här är en enkel åtgärd som skulle göra stor skillnad för många barn och familjer. Internationell forskning har visat positiva samband mellan att äta frukost och elevers välmående och skolresultat, säger Broman.

Flera svenska kommuner har haft försök med gratis skolfrukost i hela eller delar av kommunen. Haninge kommun har nyligen beslutat att införa frukost på alla grundskolor för att alla elever ska ha samma förutsättningar. I Botkyrka kommun har ett lyckat försök följts upp av vallöften att införa det permanent i 2022.

Förslaget:

Grundskolenämnden och utbildningsnämnden får i uppdrag att ta fram förslag på hur

grundskolorna och gymnasieskolorna kan erbjuda avgiftsfri frukost på alla skolor.

PRESSKONTAKTER:

Nå Jenny Broman (V) för en kommentar på 0739 73 62 53, [email protected]