Inkludera hyrcykel i bussbiljetten

Vänsterpartiet föreslår att hyrcykel ska ingå i Västtrafikbiljetten. Tanken är att öka det hållbara resandet och minska göteborgarnas utgifter för cykel och kollektivtrafik.

Vänsterpartiet i Göteborg och i Västra Götalandsregionen föreslår tillsammans att de som köper en Västtrafikbiljett även ska kunna använda Göteborgs hyrcykelsystem Styr & Ställ utan extra kostnad.

– Vi vill utjämna skillnaderna och få ner utsläppen i Göteborg. Genom att sänka priserna för kollektivtrafik och hyrcykel gör vi det möjligt, säger Grith Fjeldmose (V), kommunalråd i Göteborg.

Att öka det hållbara resandet och sänka priserna är viktiga frågor för Vänsterpartiet, men de lyfter också även den ökande trängseln i kollektivtrafiken som ett stort problem.

– Tyvärr uppstår det ofta trängsel i kollektivtrafiken, särskilt under rusningstid. På sikt måste vi bygga ut kollektivtrafiken, men att öka andelen cyklande är också ett sätt att minska trängseln. Det skulle även öka möjligheterna för de resande att komma fram snabbare i centrala Göteborg under rusning, säger Carina Örgård (V), regionråd i Västra Götalandsregionen.

Att inkludera möjligheten att använda hyrcykel i Västtrafikbiljetten skulle kosta omkring 8 miljoner kronor per år.

– Det är en liten summa som skulle medföra stor nytta! Det ger göteborgare mer pengar i plånboken och bidrar till att minska utsläppen. Göteborg har högt uppsatta mål för att minska utsläppen, bland annat att utsläppen från transporter ska minska med minst 90 procent till 2030 jämfört med 2010. Detta förslag tar oss ett steg närmare att nå det målet, säger Grith Fjeldmose.

Det finns liknande hyrcykeltjänster i fler kommuner, exempelvis Mölndal, Trollhättan och Skövde.

– Vi vill börja med att testa detta i Göteborg, men skulle det fungera bra kan det spridas till fler kommuner i regionen, säger Carina Örgård.

Presskontakt:

Grith Fjeldmose (V) är tillgänglig kl 10:00-12:00 för en kommentar på 073-919 29 78 eller[email protected]

Carina Örgård (V) är tillgänglig kl 10:00-12:00 för en kommentar på 0736-892006 eller [email protected]