Halvera kötiden på Boplats Vänsterpartiet Göteborg

Halvera kötiden på Boplats

En röst på Vänsterpartiet är en röst på att lösa bostadskrisen. Vi vill halvera kötiden på Boplats. Idag är kötiden strax över sex år, vi vill halvera den till tre år.

Vi vill lösa bostadsbristen i Göteborg

Vi vill halvera kötiden för att få en hyresrätt i Göteborg. Bostadsbristen är ett av de största problemen i Göteborg, bostad är en rättighet som ska tillgodoses, det ska vara lätt att hitta en bra bostad.

Många har stått i den berömda bostadskön men aldrig sett röken av en bostad. Det är svårt för unga vuxna att flytta hemifrån, på sin höjd erbjuds ett suspekt tredjehandskontrakt. Det är även svårt för de som vill skiljas men inte får tag i en annan bostad, de tvingas stanna kvar. Så kan vi inte ha det.

Halvera kötiden på Boplats. Det målet ska nås genom att:

• Bygga fler tillfälliga bostäder till studenter och unga vuxna
  • Köpa bostadsrätter som sedan kan hyras ut av kommunen
  • Kommunen ska öka byggtakten till 2500 bostäder per år varav 2000 ska vara hyresrätter
  • När kommunen säljer mark ska det ställas krav på att minst 75 procent av det som byggs ska vara hyresrätter
  • Ställa krav på kranskommuner att ta sitt bostadsförsörjningsansvar. Kommunen behöver bygga fler hyresrätter
  • Sätta stopp för ombildningar
  • Mer planeringsresurser till kommunen för att möjliggöra ökat byggande
  • Nationellt vill Vänsterpartiet att investeringsstödet ska återinföras och förbättras, det underlättar för aktörer att bygga hyresrätter