Mer biogas i Göteborg

Vänsterpartiet vill starta upp produktionen av Gobigas-anläggningen igen och föreslår ett nytag för biogasen i Göteborg. Vänsterpartiet menar att den ryska invasionen av Ukraina har satt ljuset på behovet av att öka produktionen av lokalt producerad förnybar energi för att kapa EU:s beroende på rysk gas.
–  Det är bråttom att bygga ut förnybar energi i Göteborg, säger kommunalrådet Grith Fjeldmose (V).

Effekterna av den pågående klimatkrisen har synts över hela världen under sommaren genom extrema värmerekord. FN:s klimatpanel IPCC är tydliga med att utsläppen av växthusgaser måste minska drastiskt under de kommande åren. En viktig del för att minska utsläppen är att ställa om energisystemet från fossila bränslen. Därför vill Vänsterpartiet tillsammans med Miljöpartiet i Göteborg undersöka hur produktionen av biogas i Göteborg kan öka.

–  Det är alltmer bråttom att bygga ut den förnybara energin i Göteborg. Hållbart producerad biogas bidrar till omställningen för staden och industrin, säger kommunalråd Grith Fjeldmose (V).

I yrkandet menar Vänsterpartiet att den ryska invasionen av Ukraina har satt ljuset på behovet av att öka produktionen av lokalt producerad förnybar energi, som ett sätt att stoppa importen av rysk gas till Europa. Partierna lyfter också att biogasen behöver framställas på ett hållbart sätt.

– För oss är det viktigt att produktion av biogas sker på ett hållbart sätt. Detta betyder att framställningen av biogas kommer från restprodukter och inte leder till storskalig avverkning av skog, säger Grith Fjeldmose (V).

Sedan 2018 är anläggningen Gobigas i Göteborg satt på paus. Under senare tid har allt fler röster hörts för en eventuell återstart av anläggningen, inte minst som en effekt av det dramatiskt förändrade omvärldsläget. Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill nu därför se över förutsättningarna för att starta upp produktionen vid Gobigas-anläggningen igen och utöka produktionen av biogas i Göteborg.

– Som en del i att få till mer produktion av biogas vill vi närmare se över hur anläggningen Gobigas skulle kunna återstarta. Att det redan finns en infrastruktur på plats i Göteborg bör som vi ser det kunna tas tillvara för att kunna producera biogas, säger Grith Fjeldmose.

Fakta:

Förslaget är att Göteborgs stad tillsammans med extern part undersöker förutsättningarna för att producera biogas i Göteborg, inkluderat en återstart av Gobigas-anläggningen. Utredningen ska bland annat redovisa hur de ekonomiska förutsättningarna och hållbarhetsaspekterna ser ut

Förslaget bifogas här och behandlas på kommunstyrelsen idag den 17 augusti.

Kommunalråd:

Grith Fjeldmose (V), 073-919 29 78, [email protected]