Ta bort avgifter för skyddat boende för våldsutsatta kvinnor

Vänsterpartiet m.fl. föreslår att utreda att helt ta bort avgiften för skyddade boenden för våldsutsatta kvinnor. Detta efter flera rapporter att kvinnor väljer bort Göteborgs skyddade boenden – för att avgifterna är för höga.
– Skydd för våldsutsatta kvinnor ska inte vara en klassfråga, säger Jenny Broman (V).

Vänsterpartiet föreslår att avgifterna för skyddade boenden för våldsutsatta i Göteborg ses över. Ingen ska behöva återgå till en våldsam relation eller till en bostad där det finns risk för att våldsutövaren återupptar våldet.

Socialtjänsten ska enligt lagen erbjuda olika sorters skydd till personer som blir utsatta för våld i nära relationer, exempelvis tillfälligt skyddat boende. Framförallt kvinnor som drabbas av våldet och som söker hjälp från kommunen. Många som lever i våldsutsatthet är även utsatta för ekonomiskt våld som försämrar deras möjligheter att ta sig ur situationen på egen hand.

Den farligaste tiden för en person som blir våldsutsatt är vid ett uppbrott från våldsutövaren. I Göteborg görs idag en individuell bedömning om den våldsutsatta ska erbjudas kortsiktigt skyddat boende kostnadsfritt eller mot en avgift beroende på personens ekonomi.

SR P4 rapporterade nyligen om att ett antal kvinnor lämnat kommunens skyddade boende på grund av att de inte har råd med avgiften.

– Skydd för våldsutsatta kvinnor ska inte vara en klassfråga, säger Jenny Broman (V), kommunalråd.

Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt Initiativ kräver nu en fullständig redovisning av hur många våldsutsatta som inte har råd att söka skydd och hur socialtjänsten bedömer om en avgift ska tas ut eller inte. Samtidigt föreslår partierna att utreda vad det skulle kosta att helt ta bort avgiften för skyddade boenden.

-Det är en skam att Göteborg tar betalt för att våldsutsatta kvinnor ska få skydd. I slutändan handlar det om att brottsoffer ska kunna överleva en mycket farlig situation, säger Jenny Broman.

Kommunalråd går att nå för kommentar.

Kommunalråd:

Jenny Broman (V), 073-973 62 53, [email protected]