Slopa Lisebergs vinstkrav

Slopa Lisebergs vinstkrav, det föreslår V, MP och S tillsammans i ett nytt politiskt förslag. Våren har för Liseberg kantats av nyheter om prishöjningar och nya avgifter, en utveckling partierna nu inför valet är eniga om att sätta stopp för.

– Vi vill revidera ägardirektivet för Liseberg tillbaka till ett fokus på att skapa nytta för göteborgarna, säger Grith Fjeldmose (V).

Under våren har olika förslag från bolaget på förändringar i Liseberg uppmärksammats medialt; förslag om extraavgifter för konserter utöver entréavgift till parken, förslag om extra avgift för dans på Polketten och förslag om att slopa möjligheten till företräde i köer för barn med dolda funktionsnedsättningar.

Denna utveckling vill nu Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna stopp för. I ett förslag till Stadshus AB underskrivet av sex ledande kommunalråd som kommer behandlas på styrelsemötet den 13:e föreslår partierna att vinstkravet i ägardirektivets tioende paragraf stryks.

– En privatägd nöjesparks enda syfte är att dela ut vinst till ägaren. Vi vill revidera ägardirektivet för Liseberg tillbaka till ett fokus på att att skapa nytta för staden, göteborgarna och våra besökare, säger kommunalrådet Grith Fjeldmose (V).

En tydlig förändring har skett under senare år i styrningen av Liseberg. Tidigt i mandatperioden gav Alliansen ett uppdrag att ”revidera samtliga ägardirektiv, med prioritering på de bolag som i nuläget har positiva resultat, med avkastningskrav som minst motsvarar branschnivå”. Som en följd av det nya ägardirektivet jämför Liseberg idag sina ekonomiska resultat med verksamheter såsom börsnoterade Tivoli i Köpenhamn och privatägda Gröna Lund i Stockholm, något som pressat nöjesparken att öka sin lönsamhet.

– Högerstyret har lekt företag med Liseberg länge nog, vinstkravet måste tas bort, säger Grith Fjeldmose (V).

Fakta:

2020 reviderade Alliansen in en ny paragraf i Lisebergs ägardirektiv som påtvingade nöjesparken ett krav att drivas med en inriktning på högre vinst.

”§ 10 Ägaren har som finansiellt krav på bolaget att verksamhetens delar ger en avkastning som står i paritet med andra relevanta aktörers jämförbara verksamheter. Lisebergs analys ska ske i enlighet med en balanserad branschjämförelse för hela verksamheten, samt uppdelat på relevanta affärsområden.”

Kommunalråd Grith Fjeldmose går att nå för kommentar. Bifogat är det inskickade förslaget till Stadshus AB.

Kommunalråd:

Grith Fjeldmose (V), 073-919 29 78, [email protected]