Skär inte ner på Räddningstjänsten i kristid

Räddningstjänsten har meddelat att de behöver mer pengar för att Göteborg och kranskommunerna ska kunna vara tillräckligt förberedda för kris och krig. Utan mer pengar kommer de exempelvis inte kunna rädda de liv som borde kunna räddas. Trots Räddningstjänstens oro väljer högerstyret att skära ner på verksamheten.

Mot bakgrund av situationen i Ukraina har Räddningstjänsten meddelat att de inte är tillräckligt rustade för att hantera eventuella kriser. De behöver mer resurser för att kunna ha en krisberedskap.

– Vi har haft flera möten med Räddningstjänsten som varit väldigt tydliga: de behöver mer pengar för att kunna ha en tillräcklig krisberedskap. Vänsterpartiet håller med och vill självklart rusta upp civilförsvaret med tanke på oroligheterna i Europa, säger Johan Svensson (V) som är representant för Göteborg i Räddningstjänstens medlemsråd.

Högerstyret har också deltagit på möten där Räddningstjänsten flaggat för allvarliga risker om de inte får mer pengar. Bland annat har de varnat för att de inte kommer kunna rädda liv som borde kunna räddas. De kommer inte heller kunna skydda viktiga fastigheter eller energisystem ordentligt. Trots det väljer högerstyret att inte öka resurserna till Räddningstjänsten.

– Det är obegripligt och väldigt oroande att högerstyret inte prioriterat att Göteborg har en ordentlig krisberedskap. Jag tror de flesta göteborgare vill känna sig trygga i denna oroliga tid, säger Svensson.

Förslaget som nu ligger på bordet från högerstyret innebär nedskärningar med 14 miljoner 2023. Slutgiltigt beslut fattas av räddningstjänstens styrelse 2 juni. Underlag från Räddningstjänsten bifogas.

PRESSKONTAKTER:

Nå Johan Svensson (V) direkt för en kommentar på:
0707 61 03 00, [email protected]