Bakslag för ombildningsplanerna – S, V och MP kör över Alliansen

Efter ett förslag från Alliansen och Demokraterna beslutade kommunfullmäktiges högermajoritet om att ombilda hyresrätter ”i områden där hyresrätten dominerar”, men hur det ska tolkas har överlämnats till den kommunala hyreskoncernen AB Framtiden, där S, V och MP har majoritet. De tre oppositionspartierna har nu enats om en definition av ”områden” som i praktiken innebär att inga centrala områden längre kvalificerar sig för ombildningar.

Det var i höstas som kommunfullmäktiges högermajoritet godkände ett förslag från M, L, C, KD och D – med passivt stöd av SD – om att ombilda hyresrätter över hela staden, något som väckt mycket kritik både från oppositionen och bland väljarna. Både S och V är starkt kritiska mot ombildningar i hela stan. Miljöpartiet, som är öppet för begränsade ombildningar i utvecklingsområden om initiativet kommer från hyresgästerna, är också kritiska mot beslutet. I en färsk mätning från GP/Sifo var en klar majoritet av göteborgarna emot ombildningar.

Nu vill S, V och MP, som tillsammans har majoritet i den kommunala hyreskoncernen AB Framtidens styrelse, förhindra så många ombildningar som möjligt fram till valet. Socialdemokraternas kommunalråd Jonas Attenius (S) menar att göteborgarna måste få säga sitt innan man säljer av stora delar av stans hyresrätter:

– En klar majoritet av göteborgarna är emot ombildningarna. Jag tycker man ska lyssna på dem. Vi gör allt i vår makt för att rädda så många hyresrätter vi kan fram till valet. Faran är dock inte över så länge Göteborg har en högermajoritet. Socialdemokraterna går till val på att stoppa alla ombildningar. Göteborg ska inte bli som Stockholm, säger Jonas Attenius (S).

Vänsterpartiet är också kritiska mot ombildningsplanerna, som de menar skulle göra billiga hyresrätter till dyra bostadsrätter.

– Man försöker sälja ut hyresrätter som vanligt folk har råd med. Vi kommer aldrig acceptera högerpartiernas försök att rea ut och dumpa göteborgarnas bostäder. Även för framtida generationer ska det finnas billiga hyresrätter i områden som Majorna och Haga, säger Johan Svensson (V), 2:e vice ordförande i AB Framtiden.

Miljöpartiet vill inte ha massombildningar i Göteborg.

– Storskaliga ombildningar skulle öka boendesegregationen. Utbudet av hyresrätter får inte minska och vi behöver bygga fler hyresrätter som människor har råd att bo i. Förslaget innebär att det fortsatt är möjligt att ombilda i alla våra utvecklingsområden för att motverka boendesegregationen, när det finns ett hyresgästintresse, säger Martin Nilsson (MP), ledamot I AB Framtiden.

Beslutet i kommunfullmäktige gav AB Framtiden i uppdrag att ombilda ”i områden där hyresrätter dominerar”, men hur det ska tolkas har varit upp till AB Framtidens styrelse.

Bolagets tjänstemän föreslår att man tolkar uppdraget från fullmäktige som att det gäller primärområden med över 65% hyresrätter. Primärområden är kommunens minsta geografiska enhet, men i sitt gemensamma förslag vill S, V och MP istället definiera ”områden” som stadsområden, som är betydligt större.

Det skulle i praktiken innebära att tre av fyra stadsområden inte längre kvalificerar sig för ombildningar, eftersom samtliga stadsområden förutom Nordost har en lägre andel hyresrätter än 65%. Förslaget, som bordlades på dagens styrelsemöte men väntas gå igenom då det har en majoritet bakom sig, innebär också att de bostadsrättsföreningar som redan påbörjat en ombildningsprocess kommer informeras om beslutet, eftersom det kan påverka deras möjlighet till ombildning.

Hela förslaget finns i bifogad fil. Jonas Attenius (S), Johan Svensson (V) och Martin Nilsson (MP) finns tillgängliga för kommentarer.

Ruben Malmström (S), pressekreterare

Alice Vernersson (V), pressekreterare