Vänsterpartiet Göteborg säger nej till massiv import av fossilgas i Göteborg.

Nej till massiv import av fossilgas i Göteborg!

Swedegas vill återuppta sina planer på att bygga en anläggning för flytande fossilgas (LNG) i Göteborgs hamn för att kunna importera fossilgas i stor skala. Vänsterpartiet Göteborg säger nej till massiv import av fossilgas i Göteborg.

2019 sa regeringen nej till Swedegas ansökan om att importera fossilgas via stamnätet. Detta ansågs försvåra omställningen till ett förnybart energisystem. Klimatrörelsen hade dessförinnan under lång protesterat mot planerna. Vänsterpartiet är fortsatt mycket kritiska till att i stor skala importera fossilgas till Göteborg och Västsverige.

– En massiv satsning på import av fossilgas i Göteborg och Västsverige går helt emot omställningen till ett hållbart samhälle, säger Grith Fjeldmose, oppositionsråd för Vänsterpartiet Göteborg.

I inslaget i Sveriges Radio framgår bland annat att kriget i Ukraina kan öka möjligheterna att importera mer fossilgas från andra länder än Ryssland. Därför är Swedegas optimistiska att en ny ansökan ska kunna godkännas.

– Att med kriget i Ukraina som förevändning nu åter vilja öka importen av fossilgas är helt fel väg i klimatkrisens tid. Det som istället krävs är en kraftig omställning till förnybar energi, säger Grith Fjeldmose.