Mer kultur för mindre pengar

Vi har tillsammans med engagerade göteborgare stoppat hyreshöjningarna på biblioteken och kulturhusens lokaler.
Hyreshöjningarna som infördes 2021 var på flera hundra procent vilket har haft förödande effekter för föreningslivet i Göteborg. En lokal som tidigare kunde kosta några hundralappar att hyra har ökat i pris med flera tusen kronor. Många mindre föreningar med svagare ekonomi kunde inte längre använda lokalerna på grund av de nya avgifterna.
Lokalerna har blivit mindre tillgängliga dels på grund av prisökningen, dels eftersom föreningar inte längre kan hyra lokal per timme.
Frölunda Kulturhus är ett exempel som har drabbats särskilt hårt av förändringen. Ett grupprum på Frölunda Kulturhus kostade 1080 kr för 4 timmar för vuxna föreningar. Med den nya taxan kostade grupprummet för en halvdag kosta 2300 kr.

Vi föreslår därför att beslutet upphävs och att avgifterna tillfälligt återförs till 2021 års nivåer. Vi föreslår också att nämnden får ett nytt underlag med förslag till avgifter och priser för lokaler som i högre grad utgår från jämförbara nivåer för föreningslokaler i andra nämnder så som Idrotts- och föreningsnämnden och Park- och naturförvaltningen, samt återinför möjligheten att hyra dessa lokaler per timme.

Kulturhusen och biblioteken har en särskilt viktig roll som mötesplats och arena för att främja demokratin i Göteborg, både för enskilda personer och för det lokala föreningslivet. Vi är glada och stolta över att ha stoppat hyreshöjningarna så göteborgarna får mer kultur för mindre pengar!