Daniel Bernmar bilfritt Grönsakstorg

Vår gruppledare Daniel Bernmar höll tal för att bilbefria Grönsakstorget!

Idag den 23 april 2022 höll vår gruppledare Daniel Bernmar tal på manifestationen: Grönsakstorget fritt från bilar! Här är hela talet.

Vi är mitt i en brinnande klimatkris. Trots det blundar många beslutsfattare för det faktum att vi måste ställa om samhället. Vi har inte råd att vara beroende av fossila utsläpp och vi kan inte fortsätta bygga städer för bilar.

Ni som samlats här vill visa att en annan väg är möjlig. Ni är en del av den starka folkliga opinion som vill ha ett annat samhälle. Ett hållbart samhälle med levande städer. Städer för människor!

Grönsakstorget är en av de bästa och mest tillgängliga platserna i Göteborg, som idag är helt död. Titta bara runt oss, parkeringsplatser som under en stor del av dygnet står fyllda med plåt, glas, gummi och plast. En utestängande miljö för ett fåtal. Det måste ändras.

Grönsakstorget har ett fantastiskt söderläge här vid vallgraven. Det skulle kunna bli ett av stadens finare torg, en plats för människor att leva. En plats för uteliv, verksamheter, kollektivtrafik, människor och grönska. Det finns en otrolig potential. Grönsakstorget var trots allt ett riktigt torg en gång, en mötesplats i centrala Göteborg. Vänsterpartiet tillsammans med Miljöpartiet har föreslagit ett tillfälligt sommartorg för att visa hur det skulle kunna bli. Tyvärr har alla andra partier röstat ned det till och med! De andra partierna är fast i gamla hjulspår, nästan bokstavligt talat. Men vi vet att en förändring är nödvändig!

Flera storstäder runtom i Europa så som Barcelona eller Paris tar nu viktiga kliv för att modernisera sina stadskärnor. De minskar biltrafiken i centrum för att skapa mer levande städer fria från utsläpp. Göteborg som säger sig ligga i framkant gällande hållbarhet kan självklart inte vara sämre. Nu är det vår tur att modernisera stadskärnan och skapa ett torg värd namnet.

Vänsterpartiet vill även se en omställning av hela Göteborg. Utsläppen, trängseln och bullret måste minska. Staden ska vara fylld av platser där vi kan träffas, umgås, röra sig, lära och bli kära. Därför har vi lagt flera förslag för att öka det hållbara resandet och göra staden mer levande. Vi kommer aldrig sluta kämpa för en hållbar och rättvis stad för alla!

Grönsakstorget är en viktig symbol. En plats som en gång var som en trädgårdsanläggning, ett grönt torg ämnat för grönsaksförsäljning MEN som sedan gjordes om till en permanent grå parkeringsplats. Att återta den här platsen till göteborgarna skulle vara en delseger i att skapa en stad att trivas i.

Tack för att jag fick komma! Och tack till er för ert initiativ att väcka denna fråga! Tack för er kamp och att ni pressar andra partier!